Regio Limburg - Verslagen regioactiviteiten 1e kwartaal 2012 E-mailadres

REGIO LIMBURG SCN - VERSLAGEN ACTIVITEITEN 2012

Al jaren opent de regio Limburg het verenigingsjaar met de deelname aan de InterClassics en Topmobielbeurs in het MECC in Maastricht.
Dit jaar was ons motto: 'SAAB, rally en Sport'. We rapporteerden hierover al op de website via een filmpje (klik hier). Ook in de Saabberichten nr. 1 van 2012 treft u een uitgebreider verslag met foto's aan.

Op dinsdag 31 januari 2012 was onze regioavond gewijd aan de presentatie Bijzondere Autokerkhoven.
Vader en zoon Ard en Arnoud Op de Weegh, de schrijvers van het boek over dit onderwerp, troffen deze avond een 40 koppig gezelschap als toehoorders aan.Het zaaltje in het MFC Spaubeek was dus overvol. alt
Aan de hand van een prachtige foto- en videopresentatie werd een beeld gegeven van een drietal bijzondere autokerkhoven, namelijk In Erkrath (D), waar beeldend kunstenaar Michael Fröhlich, in de loop der jaren 50 auto's uit het jaar 1950 bijeenbracht in zijn tuin(park).
Verder kregen we beelden te zien van een autokerkhof dat niet meer bestaat, in Chatillon (B), waar iemand jaar na jaar auto's in een bosachtige omgeving neerzette. Toen het op een gegeven moment uit de hand was gelopen en de auto's ging opruimen (het waren er inmiddels 1200 stuks geworden!) , bleek de grond niet vervuild te zijn!

Het derde autokerkhof, dat werd getoond, is reeds in 1936 ontstaan in Kaufdorf (Ch). Ook dit kerkhof wordt inmiddels opgeruimd maar er was tot voor kort nog genoeg te zien, zoals moge blijken het deze Youtube-film.
Op al deze autokerkhoven werden natuurlijk weinig Saab's aangetroffen, dus werd ook nog ingegaan op het autokerkhof in Bästnas in Zweden, waar de broers Ivansson -in de loop der jaren- zo'n 1200 wrakken (ook veel Zweeds) opgestapeld hebben. Ook hier had men een mooie fotopresentatie van.
Omdat het nog niet zo laat geworden was, waren vader en zoon Op de Weegh ook nog bereid om hun presentatie over 'Schuurvondsten' (hun boek heet 'Slapende Schoonheden') te geven.

Het verhaal ging o.a. over de wonderbaarlijke collectie van de heer Michel Dovaz. Die kwam uit Genève, maar woonde later in Parijs. Alle auto's die hij in zijn leven kocht (hij leeft nog steeds in 2012), en hij kocht enkel dure, exclusieve, stalde hij ergens in de buurt van zijn huis als ze defect waren. Toen het er zóveel waren dat de buurt begon te klagen verhuisde hij de verzameling éérst naar een oud vliegveld en later nog eens naar een boederij.
De fotopresentatie over deze verzameling was echt indrukwekkend.

Op dinsdag 28 februari 2012 werd -in het kader van het bevorderen van de sleutelvaardigheid aan de eigen Saab- een theorie-sleutelavond gehouden.
Vooraf was aan de regioleden gevraagd welke onderwerpen men hierbij graag behandeld zou willen hebben. De theorie-sleutelavond wordt gevolgd door een praktijk-sleuteldag anderhalve week later. Een tiental leden had ideeën ingezonden voor de onderwerpen van deze avond. Zo kwamen o.a. aan bod: onderhoudsbeurten (groot en klein onderhoud), vervangen van een carburateur van de 96 en remrevisie. 
Zoals we van hem gewend zijn, wist Ton Ramaekers van alle onderwerpen precies aan te geven waarop men bij deze technische klussen op moet letten en wat men niet moet doen.Ook voor de niet-deelnemers aan de praktijk-sleuteldag was het een leerzame avond.


Voor te praktijk-sleuteldag op zaterdag 10 maart was de werkplaats en de kantine van Garage René Coumans uit Beek (L) gehuurd. René Coumans (ook Saabrijder) was zelf ook aanwezig. Verder zouden een stuk of tien regioleden komen om aan hun Saab werkzaamheden te verrichten. Er waren (gedurende de dag) echter 19 leden aanwezig; de koffie en Limburgse vla stonden gereed en iedereen hielp iedereen.

Het werd een perfect verlopende dag, met een zéér leuke sfeer en ook René Coumans was enthousiast. Iedereen was het ermee eens dat zo'n evenement om herhaling vraagt. De foto's van Pierre Hameleers geven een indruk.

alt

 

alt

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de regioavond van 27 maart 2012 stond het onderwerp Startmotoren op het alt programma. Op deze dinsdagavond waren 22 personen naar Spaubeek gekomen om meer te weten te komen over de startmotor. Ton Ramaekers begon zijn verhaal met een stukje  geschiedenis: de eerste jaren hadden automobielen nog geen startmotor; met moest -om de motor te starten- deze gewoon aanzwengelen.Toen later de eerste startmotoren werden toegepast, moesten deze nog -via een handel of knop- met de hand worden bewogen tegen de starterkrans van de motor. Een startmotor is best een krachtige motor, hij levert voldoende kracht om een auto van de plaats te krijgen. Aan de hand van een aantal tekeningen en foto's gaat Ton verder in op de techniek van de startmotor en zijn onderdelen. Zijn verhaal sluit hij af met de startmotor van de Saab 900, aan de hand van de tekening(en) uit het SAAB-EPC systeem.

In het tweede gedeelte van de avond vertelt Cornell Knol over zijn praktijkervaringen als medewerker van een startmotoren revisiebedrijf. Hij heeft tevens een kist met enkele startmotoren en (defecte) onderdelen ervan bij zich. Deze gingen, tijdens zijn uitleg over wat er allemaal stuk kan gaan en wat men daar eventueel zelf aan kan repareren, van hand tot hand. We eindigden de avond daarom allemaal met "kolenboerenhandjes".

 

24 april 2012 – Excursie BOSCH service.

We hadden weer een prachtige avond om onze kennis over techniek een flinke opwaartse push te geven. De firma EDSL (Elektro Diesel Service Limburg) was onze gastheer. alt
De naam doet vermoeden dat diesels de hoofdmoot van de klanten vormen, maar men is specialist voor alle injectiesystemen en in de praktijk komen bij hen vaak de garage-bedrijven die het probleem niet zelf (kunnen) oplossen, maar het aan de echte specialisten overlaten.
De firma EDSL dankt zijn specialisatie niet alleen aan de kennis die men in huis heeft, maar ook aan de vaak heel specifieke test- en uitleesapparatuur (b.v. Delphi).
En wat we op dat gebied tijdens ons bezoek te zien en te horen kregen was werkelijk gigantisch.....
Het bleek dat men ook veel klandizie heeft voor revisie van startmotoren en dynamo's.
Ook doet men onderhoud en probleemoplossing aan airco-systemen.
Maar daar blijft het bij de dienstverlening van EDSL nog niet bij: men is ook nog eens leverancier en onderhoudswerkplaats voor standkachels, service punt voor tachografen en leverancier en servicepunt voor audio en videosystemen.
Dus u kunt begrijpen dat het ons een beetje duizelde toen we na ons bezoek van ruim 2½ uur weer naar huis gingen.
Het is goed te weten dat er van dergelijke bedrijven zijn..........................

29 mei 2012 – Buiten rond de auto's.

We boften die dag in mei, het was overdag liefst 25 graden en dat is wel fijn als je 's avonds tot bijna elf uur buiten bij de Saabjes 'rondhangt'. 
We hadden weer een breed scala aan modellen om eens te bekijken en te bespreken,,,,,,,,
Pierre Hameleers had weer zijn unieke SAAB 99 Cabrio van stal gehaald, altijd een eye-catcher!
Ook bijzonder: de 99 Gli van Rob Wetzels, verder nog een aantal 96V4's en 900 Classics (Cabrio), een Sonett III en dan nog wat nieuwer spul (9-3 NG Estate en Cabrio).

Klik op deze link om een filmpje te zien waar het allemaal op staat, wel jammer dat er een oude Ford Fiesta tussen tussen al die mooie Saab's stond. Kijk er maar langsaf!

 

29 juni 2012 – Avondrit, Limburg Toertje.

Omdat je voor deze avondrit niet vooraf behoeft aan te melden, is het altijd een verrassing hoeveel Saab's er altijd aan de start verschijnen. alt
We waren dit jaar met 18 Saab's aan de start, met in totaal 35 personen. 
We reden traject I van de grote Limburgtour van 2011 en de start was dus in Maastricht.

Het had overdag nog geregend, dus het was een beetje spannend of het droog zou blijven die avond, maar we hadden geluk, er was zelfs een temperatuur om een terrasje 'te pikken'. 
Omdat op de Vaalserberg alle horecagelegenheden 's avonds dicht zijn, hadden Rob en Wim de route met 10 kilometer van traject II verlengd.
De finish was dus bij Auberge 'Le Barbeau' in Sippenaeken (B). Het was er best gezellig en de Belgische biertjes smaakten goed.

 

 

Zondag 26 augustus 2012 – 20e Limburg Tour.

Over de jubileumversie van onze Limburg Tour werd op deze website (en in Saabberichten) reeds uitvoerig gerapporteerd.Klik hier om de verhalen van diverse deelnemers (nog eens) te lezen.

28 augustus 2012 - SAAB barbecue.
Het was een schril contrast met twee dagen eerder, toen het tijdens de Limburg Tour constant regende. Nu was het overdag 24 graden en 's avonds ook nog aangenaam voor een lekkere barbecue. Onze patron-cuisinier Hans Bolderink had weer een heerlijk assortiment barbecue producten klaarstaan. Ruim 20 gasten hadden zich aangemeld om er van te genieten.
Helaas heb ik geen foto('s).

25 september 2012 – Samenstellen jaarprogramma 2013 en filmavond.

Ook over deze regioavond werd op de website al een verslag gepubliceerd. Klik hier om dit (nogmaals) te raadplegen.


30 oktober 2012 – Roestbehandeling en -preventie.

Dat dit onderwerp ook bij Saabrijders populair is bleek ook uit de opkomst, want we waren met 26 leden aanwezig om het verhaal van Ton Ramaekers te horen en de bijbehorende altfotopresentatie te bekijken. Er was zelfs een zestal leden van andere regio's naar het Zuiden komen afzakken. 
In zijn verhaal besteedde Ton éérst aandacht aan de bestrijding van roest
Onder meer het wegslijpen, stralen (met Corund) en nieuwe stukken er in lassen kwamen aan de orde, waarbij ook de lasmethodieken besproken werden. Met CO² (Argon) wordt hierbij het meest aanbevolen en daarbij hetzelfde materiaal als het plaatwerk gebruiken!
Ook het werken met 'koud-metaal', een soort metaal-primer en andere soorten (2 componenten)primers werden behandeld.
De diverse problemen bij de diverse Saab-modellen kwamen ook aan bod.

Bij het verhaal over roestpreventie kwam ook het opvullen van ruimtes, vooral die waar men later niet meer bijkomt, aan de orde. 
Een veelvuldig aanbevolen product hiervoor is Mike Sander's vet, dat warm moet worden verwerkt (kruipt overal tussen, voor meer info zie www.mike-sander.de). 
Het schijnt dat in België nog steeds loodmenie verkrijgbaar is, al wist niemand een concreet adres. 
Verdere preventieve maatregelen, zoals de Dinitrol ML behandeling kwamen ook ter sprake.
We kregen al met al een hele 'berg' informatie te verwerken; het werd dan ook bijna elf uur.

 

27 november 2012 – Geschiedenis van bijzondere modellen van SAAB.

Clement Maussen, Johan van Halbeek en Ton Ramaekers hadden weer de voorbereidingen voor deze avond gedaan. Men had eerst ook nog alle prototypen erbij willen nemen, maar dat zou wat veel worden, nu zaten ze maar gedeeltelijk bij het verhaal.

Dit verhaal, met bijbehorende fotopresentaties, begon lang geleden, in 1946 met de Ursaab, met z'n 18 pk 2 cyl. 2-takt moter, waarmee 530.000 testkilometers zijn gereden. 
Daarna kwam er een hele lange rij bijzondere Saab's -in woord en beeld- langs:

Monster: met 2 gekoppelde 750cc 2 takt motoren, haalde een snelheid van bijna 200 km/u.alt

Formula Junior: een racewagen met de motor vóór de voorwielen (problematisch).

Facett: gemakt op chassis van een Sonett I, gemaakt door een Saab-employee, 1 exemplaar.

Catherina: gemaakt op vloerplaat van 96TT, 1 exemplaar was een soort targamodel.

MFI(13): waren ontwerp-prototypes voor een sportwagen, dus voorgangers van de Sonett II.

98: Combi-Coupé gebaseerd op de Saab 95. Er zouden 2 stuks van bestaan.

Div. prototypes van 99: getoond werden verschillende, o.a. als stationcar.

Safari: Een stationcar-model van de Saab 900 Classic.

900 Cabrio: Er zijn diverse prototypes gemaakt van de 900 cabrio o.a. door America Sunroof Company en door Valmet uit Finland.

9000-V8: midden jaren 70 was er een vraag naar V8 motoren, getest werd o.a. met de motor uit de Rover 3500. Bij Valmet 'smeedde' men 2 4 cyl. blokken aan elkaar en verkreeg zo 300 pk!

9000 joystick: men stuurde via een joystick. Baarde veel opzien, toch geen succes.

EV1: medio 80er jaren, gebaseerd op 900 Turbo-16 met 285 pk. motor.

EV2: een prototype van de 900 NG coupé.

9X: een conceptauto uit 2001.

9-3X: een prototype

AERO X: een hybride (Bio Power) Saab uit 2006

9-5 Bio: conceptauto; evenals 9-X Bio Hybrid en 9-X Air (open versie).

Het verhaal werd afgesloten met de laatste prototypes, zoals de 9-4X, het Phoenix Concept en de Saab 9-3 E-power. 
Omdat van alle opgesomde modellen uitgebreide fotopresentaties voorhanden waren, die groot op het scherm getoond werden, was het een zeer boeiende avond.

Dit waren de activiteiten van 2012 van de regio Limburg van Saab Club Nederland. In december nemen we een maandje pauze.

Laatst aangepast op woensdag, 16 april 2014 20:51
 
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner