20e Limburg Tour - 26-8-2012 E-mailadres

De foto's, gemaakt door Jan Willem Gootzen, welke niet in Saabberichten komen te staan, zijn gepubliceerd op de fotostreamer van Saab Club Nederland, die u kunt vinden via deze link
Ook willen wij u de leuke reacties en verhaaltjes van deelnemers, die wij ontvingen nadat de inzendtermijn voor de Saabberichten verstreken was, niet onthouden.

Onderstaand kunt u deze reacties lezen.

1)
Beste Didier, Rob en Wim,

De tourtocht was wat ons betreft een succes, helaas altwaren de ramen een beetje beslagen door de continue regenbuien, dus geen mooi vergezicht, maar dat mocht de pret niet drukken, we hadden veel bekijks met onze Saab 2 takt met sport uitlaat (Saab club leverancier). De valstrikken hebben we voor een deel doorzien, maar er waren veel leuke grapjes in verwerkt. 
Bij elkaar ongeveer 155 km gereden terwijl de rit 134,5 km was, er moet dus regelmatig iets zijn fout gegaan, maar het gemis aan een dagteller zal daar debet aan zijn geweest, die werden in 1964 nog niet meegeleverd. 
Ook het buffet diner was erg goed en lekker, alles zeer goed verzorgd. Kortom hartelijk bedankt voor al het werk om deze toertocht een succestocht te laten zijn.

Met vriendelijke groeten

Winny en Jan Beekelaar en pruttel.

2) 
Limburg tour en een 9-5 met een "lichtje"

Welgemoed aan de start, echtgenote, broer en schoonzus uit Maastricht ook mee, prima koffie en vlaai. Het feest kon beginnen. Prachtige route, dat wel, maar soms zag je die niet door de enorme bakken regen. Vrouw en schoonzus op de acherbank kwekten maar door, dus die genoten ook en zagen toch ook veel, zoals ze op mijn vraag daarover bevestigden. Alles ging goed. Koffiestop bij de Barrage lukte niet - beneden gesloten, boven bezet door een motortclub, logisch want die werden echt nat! 
Het uitzicht vanaf de toren was prachtig. Dat vergoedde alles. 
Na een verschrikkelijk mooie passage over een Belgische bosweg, fraai geasfalteerd en voorzien van gigantische kuilen en plassen gebeurde het. Op het dashboard van de 9-5 T Aero ging een lichtje branden. alt
Zo technisch ben ik niet, dus de handleiding gepakt. 
Bleek een mankement aan de motor te kunnen zijn. Als dat lichtje ging knipperen onmiddelijk stoppen, de Belgische ANWB (hebben ze die ?) bellen en dan maar zien wat er verder gebeurt. 
Hij knipperde niet ! Dan kon je wel doorrijden voorzichtig althans. Om geen risico te lopen moesten we helaas beslissen om ongeveer op de helft van de rit naar Spaubeek te rijden. Zo arriveerden wij met de Tom Tom om ongeveer drie uur in die plaats. 
De plaatselijke kroeg bij de kerk opgezocht. 
Gesloten ! Een broodje kroket dan maar bij het cafetaria, zonder klanten op dat tijdstip, maar wel geopend. 
De eerste Saabs druppelden binnen bij het eindpunt en wij dus ook maar. 
Over het euvel een gesprek met Ed begonnen, die later de echte techneuten van onze club erbij haalde. 
Daar heb je wat aan! Goed advies gekregen, hoewel één van de heren vertelde, dat het wel 25 verschillende oorzaken kon hebben als dat lichtje brandde. Neemt niet weg, dat het advies om naar een Saab garage te gaan uitstekend was. 
Maar wat is een 9-5 toch een goede auto, pardon Saab, want ik rijd geen auto, doch Saab. 
's Avonds nog op mijn logeeradres controleerde ik nog even het lichtje. Dat brandde niet !

Maandag 200 km naar huis gereden zonder enig probleem en 120 gereden, waar 130 mag. 
Regio Limburg en de technische mensen van harte bedankt. We hadden toch een geslaagde dag !

Theo van Doorn, Zeist

3)

De Limburgse "SAAB" Limmerick

De dagteller op 000 bij verlaten P-plaats op zondag 26-8-2012 jl om 12. 00 uur

Het was in Maastricht in 't Zuiden
We hoorden de "SAAB" klokken luiden
Wim, Rob en Didieralt
Die namen ons mee
Langs wegen met akkers en kruiden

Soms over hele slechte wegen
Gutste het die dag van de regen
Bergen af en op
De uitzichten top

Koffie, vlaai, buffet wat een zegen
Bedankt voor het organiseren
Dat willen wij met klem beweren
Het was echt veel werk
"SAAB" blijft toch ons merk
Blijf je in Limburg amuseren!

Ellen Vles (79jr.) partner van
Herman Knorringa (81jr.)

4)

Was het voor jullie de 20e rit, voor ons was het de eerste keer dat wij überhaupt aan een rit meededen. Onze voorbereiding bestond daarom alleen uit olie en andere vloeistoffen controleren en nakijken waar de start was. In de verslagen van SCN hadden wij al gelezen over bolletjes en pijltjes. Niet gehinderd door enige kennis en ervaring gingen wij er gemakshalve maar van uit dat dit zich zelf zou wijzen. Lichte schrik kregen wij pas bij het openslaan van de route aanduiding. Wat leek op spijkerschrift bleek bij nader inzien de route aanduiding. Omdat de koffie en vlaai alle aandacht opeiste, meende wij dit onderweg wel te kunnen oppakken. Er reden immers 74 Saabsalt dezelfde kant op.

De tactiek was dus snel bepaald: ervoor zorgen niet vooraan te komen. Dus eerst een aantal Saabs laten passeren en dan aansluiten. Dat lukte voor de eerste 300 meter want op miraculeuze wijze reden wij plotsklaps vooraan en zag ik mijn spiegel een sliert Saabs volgen. Een spoedcursus bolletje-pijltije was geboden. En het lukte, want pas in Slenaken reden wij fout (wat voor kleuren zitten er nu in die vlag?). De sliert volgde even, draaide als geheel om en vervolgens was de volgorde omgekeerd.

Gedurende de verdere rit kregen wij het systeem goed door en bleven de fouten beperkt. Fouten die vooral ontstonden omdat wij bij het volgen van Saabs ook verzuimde te blijven kijken naar de route aanduidingen. Ook het feit dat onze Saab uit Engeland komt (mijlen i.p.v. kilometers) maakte het soms ook niet makkelijk. Is een mijl nu 1,6 of 1.7 kilometer? Een rekenmachine hadden wij niet bij ons. Veilig en zonder brokken hebben wij de eindstreep bereikt.

Een compliment voor de presentatie van het heerlijke buffet. Een laatste rit naar ons hotel in Vaals was de afsluiting van de dag. Een ervaring rijker, voldaan en met een goed gevoel te horen bij de selecte groep Nederlanders die Saab (blijven) rijden.

Nogmaals onze dank en volgend jaar willen wij vanzelfsprekend graag weer deelnemen.

Met vriendelijke groet

Sytske en Michael de Koning, Papendrecht

5)

De Limburg tour SNC wordt bij ons altijd onmiddellijk ingeboekt. Het is een beetje “back home”. Terug naar de streek waar we zijn opgegroeid, terug naar de mooie plekjes, die we ooit per fiets bezochten. Ook ons Saabje komt er vandaan. Het is in 1963 geleverd door mijn overbuurman Garage Hagmanns in Sittard en al decennia in ons bezit. Een garage waar ik in mijn jeugd zeer veel uren heb doorgebracht. Een plek waar de “liefde “voor Saab is ontstaan.
alt

Garage Hagmanns Sittard 1961

We konden ook dit jaar weer genieten van een fantastische route. Al werkte het weer niet mee. Voor de cabriorijders niet leuk, maar met regen in de heuvels rijden, leidt ook bij ons 2-tactje al snel tot ouderwetse dilemma’s. altNetje open , of netje dicht?? De bolneus is namelijk uitgerust met een heus rolgordijn. Keurig van binnenuit bedienbaar. In principe tegen de kou maar, vanwege de vóór de motor geplaatste stroomverdeler, in de praktijk vooral tegen de regen. Aan een natte verdelerkap heeft ons autootje namelijk een hekel. Het gaat dan al snel van drie naar twee en uiteindelijk naar nog maar één werkende cilinder. Er blijft zo heel weinig vermogen over. Een gesloten gordijntje daarentegen beperkt de koeling en zeker bij de heuveltjes is dit al direct op de temperatuurmeter af te lezen. Af en toe de verwarming aan en het raampje open helpt. We konden deze toertocht dan ook blijven genieten van een aangenaam gepruttel. Aangevuld met een prettig gezelschap en een lekker diner een prima reden om ons volgend jaar wederom in te schrijven.

Didier, Wim en Rob, bedankt en tot volgend jaar. (misschien met de Sonett, als hij af is?!).

Pieter en Mariëtte Canton

 

 

 

Laatst aangepast op zondag, 09 september 2012 10:02
 
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner