E-mailadres

11,12 en 13 januari 2008 - InterClassics en Topmobielbeurs MECC Maastricht

Ruim 20.000 bezoekers kwamen dit jaar, in 2½ dag tijd, een kijkje nemen naar o.a. 60 Ferrari’s uit tientallen verschillende bouwjaren,  een hele collectie Porsche’s, een gigantische verzameling historische auto’s van allerlei merken  prijsklassen en leeftijden, kramen vol  onderdelen, automobilia, boeken en…………………3 stuks SAAB Sonett. Die 3 Sonett’s stonden er niet zo maar, neen, ze stonden op een prachtig verzorgde stand van Saabclub Nederland, waarvoor de regio  Limburg voor de 15e keer gezorgd had. In het licht van 22 spotlights stonden de Sonett II, 2 takt, 841 cc, 60 pk uit 1967 van de heer Wim Hendriksen; de Sonett II, V4 1498 cc, 65 pk  uit 1968 van de heer Tom Erens en de Sonett III, V4 1698 cc, 65 pk uit 1971 van de heer Clement Maussen., alle drie auto’s om door een ringetje te halen. Verder was de stand ’aangekleed’ met mooie ingelijste collecties over de Sonett, met alle technische gegevens, foldermateriaal, en foto’s  van  bijeenkomsten van Sonett-rijders. Avonden hadden Johan van Halbeek en vooral Clement Maussen besteed aan het inscannen van prachtige beelden  over de Sonett die  continue gepresenteerd werden via een professionele beamer op een groot scherm.
Dat onze stand er zeer goed verzorgd uitzag, was ook de jury van de  FEHAC opgevallen. Op de tweede dag van de beurs kwam men ons dan ook verblijden met de 2e prijs voor de mooiste stand bij de automobielclubs. Na de 1e prijs in 2001 en de 3e prijs van vorig jaar dus weer een bijzonder resultaat. Een woord van dank aan allen die hieraan meegewerkt  hebben is zeker op zijn plaats. Vele Saabvrienden hebben we die dagen op onze stand mogen ontmoeten.

2eprijsICTMkopie

 

HPIM1380_kl

Regio-avond 29 januari 2008 - Veiligheid in brede zin

De eerste regioavond van het nieuwe jaar had niet zo zeer alleen maar met SAAB te maken. Jan-Willem Gootzen had -samen met  Pierre Hameleers- het een en ander verzameld over het onderwerp 'Veiligheid' en gezien het feit dat deze twee heren er ook bij hun  dagelijkse werk hiermee te maken hebben, lag een goede presentatie van dit onderwerp voor de hand. Via een laptop en beamer werden films gepresenteerd over het toepassen van veiligheidsaspecten in auto's. Dat dit vroeger in de kinderschoenen stond en dit vreselijke ongelukken tot gevolg zal iedereen wel bekend zijn geweest. De soms bloedstollende beelden maakten het voor de bijna 20 aanwezigen overduidelijk dat het toepassen van veiligheids- voorzieningen in auto's gelukkig grote sprongen vooruit heeft gemaakt, zodat die vreselijke verwondingen en dodelijke ongevallen  gelukkig aanzienlijk zijn teruggelopen. Dat wij met het merk SAAB hierbij ook nog enige voorsprong hebben werd een de tweede film, die werd getoond, duidelijk.

Regio-avond 26 februari 2008 - Bedrading (uitbreiding op).

Bij de klassiekere modellen (tot en met 900 Classic medio 80er jaren) is het nog wel verantwoord om zelf de electrische bekabeling  uit te breiden voor het aansluiten van b.v. mistlampen, mistachterlicht of een radio, mits men daarvoor een aantal zaken in acht neemt. Bij de nieuwere modellen wordt de bekabeling complexer; er gaan meerdere functies over een draad, met stuurcodes. Ton Ramaekers kon voor een publiek van 25 personen vertellen waar men allemaal aan mnoet denken, zoals welke kabelsoorten  en -dikte, hoe kan men de benodigde kabeldikte berekenen, hoe bevestigt en isoleert men kabels? Ook werd uitgelegd waar men bij het solderen van kabels aan moet denken. Er kon ook in de praktijk gesoldeerd worden, doch de  animo hiervoor was gering. Aan bod kwamen ook de diverse aansluit hulpmiddelen (kabelschoentjes, krimpkousjes) en alle aanwezigen kregen informatie op  papier uitgereikt. De meeste aanwezigen hebben deze avond toch weer het nodige geleerd.

P101069920

 

15 maart 2008 - Bezoek aan MEILENWERK Düsseldorf (D)

Reeds vorig jaar was onze buitenlandcorrespondent Jan Willem Gootzen door een Duitse zuster-SAABclub geattendeerd op het  bestaan van Meilenwerk, een instituut dat zich in dienst stelt van 'de meest roestige hobby ter wereld': klassieke automobielen.  Tevens is het instituut er op gericht om -naast de eerstgenoemde doelstelling- ook een momumentaal gebouw te restaureren  en in stand te houden. Men heeft dit in Duitsland tot nu toe drie maal weten te realiseren: in Berlijn, in Düsseldorf en (recent) in Stuttgart. Onze Duitse vrienden van SAAB-Freunde Erftkreis hadden voor de zaterdag 15 maart een bezoek gepland aan Meilenwerk  Düsseldorf, dat was voor de regio Limburg aanleiding om 'aan te haken' en zo vertrokken er dus vanuit diverse plaatsen in Limburg  enige 'volbezette' Saabs naar Düsseldorf, waar we om 14:00 een afspraak hadden om -onder leiding van een gids- het complex te  bezoeken. We waren, samen met de SAABfreunde, met zo'n 45 personen. Ook al hadden velen van ons via de website www.meilenwerk.de al een een kijkje genomen, toch viel menigeen de mond van verbazing  open. Het gebouw in Düsseldorf is op zich al een bezienswaardigheid: de "Ringlokschuppen" een halfrond gebouw van 19.000 m2, waar  vanaf de dertiger jaren van de vorige eeuw de stoomlocomotieven heet gestookt werden, om hun werk te verrichten. Het gebouw was natuurlijk koolzwart en door Meilenwerk is er vervolgens voor 15 miljoen euro aan gerestaureerd. Sinds eind 2006 is het geopend. Er zitten 35 aan klassieke auto's gerelateerde bedrijven in, er is een geweldigde beursoppervlakte,  oldtimerliefhebbers kunnen er hun kostbare voiture stallen (is al een wachtlijst voor), er zijn leuke horecagelegenheden en er staan  ongelofelijk veel mooie klassiekers (helaas nog geen SAAB). Het is geen probleem als men bij de bedrijven eens binnenloopt en vragen stelt, je kunt er b.v. ruiken aan een potje Swissvax autowas  van 1600 euro! Kortom, de echte oltimerliefhebber zal met moeite weer afscheid kunnen nemen van al dart moois en toen rond 18:00 de thuisreis gestart  werd, waren velen al aan het plannen wanneer men weer naar Meilenwerk terug zal komen. Gelukkig ziet het er naar uit dat dat nog vele jaren kan.

HPIM1461kl

 

HPIM1464kl

Regio-avond 29 april 2008 - SAAB op het internet

Dit onderwerp kwam in de plaats van de oorspronkelijk geplande modelgeschiedenis van de SAAB 92 en 93. De organisatoren van dit oorspronkelijke  onderwerp waren enkele dagen vóór de regioavond afgereisd naar Zweden om daar een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan (daarover  later in het jaar meer....). Als alternatief nam Wim Scholl de aanwezigen mee op een reis door het World Wide Web om hen te laten zien hoe ongelooflijk veel daar over SAAB is  te vinden.  De onderwerp was al heel lang geleden ooit gepland, maar omdat ons clublokaal niet over een internetaansluiting beschikt was dit nog nooit gerealiseerd.  Via een geleend mobiel internetmodem, een laptop en een een beamer lukte het nu om in grootformaat projectie live over de digitale SAAB-snelweg  te scheuren.  Natuurlijk kun je op zo'n avond nog maar een 'tipje van de sluier' oplichten, maar door veel over SAAB-verzamelsites (portalen) te laten zien werd er  toch een goed beeld van de beschikbare informatie te geven. De aanwezigen, zo'n 20 personen, en de overige regioleden hebben later nog de complete lijst met bezochte internet-adressen via email gekregen.

Regioavond 27 mei 2008 - De praktijk van de koppeling

In de regio Limburg verkeren we in de gelukkige omstandigheid dat we een leuk clublokaal (MFC Spaubeek) hebben, leden hebben die goed  technische zaken kunnen uitleggen aan anderen en dat één lid schuin tegenover het clublokaal woont en tevens een prachtige grote garage heeft. Dus ging het op de 27e -nadat we allemaal een kopje koffie/drankje aan de bar van het MFC genuttigd hadden- in processie naar de overkant om van  Ton Ramaekers in de garage van Rob een praktijkles te krijgen in het onderhouden, repareren en vervangen van de koppeling en de koppelings- bediening van diverse types SAAB.  In de garage waren diverse motoren aanwezig, compleet met versnellingsbak en de daartussen zittende koppelingen. Ton liet de aanwezigen zien wat je allemaal voor het vervangen van de drukgroep en koppelingsplaten wèl en vooral NIET moet doen om een goed  resultaat te krijgen en welke hulpmiddelen en gereedschappen hierbij noodzakelijk, danwel zeer gewenst zijn. Door de grote opkomst (25 personen) was het soms wel een beetje dringen rond de 'operatietafel'. Door deze drukte in de beperkte ruimte lukte het niet om iedereen op de foto te krijgen (foto's: Jean Bouvrie).

koppeling02

koppeling04

Regio-avond 27 juni 2008 - Limburg Toertje (avondrit)

Zoals wellicht bekend, bestaat de route van de avondrit van regio Limburg altijd uit een gedeelte van de (grote) Limburgtour van het jaar ervoor. Dit jaar was dat weer wat moeilijk, omdat etappe 1 van de Limburgtour in 2007 ook reeds als avondrit verreden was. Etappe 2 lag geheel in  België en was dus ook niet bruikbaar.  Om etappe 3 alsnog te kunnen gebruiken voor de avondrit moest de route worden omgedraaid en werd gestart vanaf het clublokaal (MFC  Spaubeek) en werd de finish ergens in de buurt van het klooster Val Dieu in België gepland. Dat hiervoor een geheel nieuwe routebeschijving moest worden gemaakt, was voor de organisatoren Didier, Rob en Wim wel even wat extra werk. Zoals de laatste jaren gebruikelijk is, stonden er op de 27e juni weer een twaalftal Saabs aan de start, met in totaal 25 personen als bemanning. Het lukte dit jaar ook om met uitsluitend klassiekers (96, 99 en 900) op route te gaan en dat gaf ook leuke reacties onderweg. Hoe mooi de route van de LT van vorig jaar was geweest, bleek onderweg werden nog eens, want ook andersom gereden kon men genieten van  de prachtige omgeving en vergezichten. Na een 50-tal kilometers onder een stralend zonnetje kwamen de deelnemers om circa 21:30 uur in Aubel (B) aan. Didier en Wim hadden hier  bij café Pasteger op de Place Nicolai het terras besproken, waar nog tot na elven -onder het genot van een drankje- werd nagepraat.  Ook dit jaar  kende de avondrit weer gelukkig geen pechgevallen.

100_0048kl

100_0054kl

Regio-avond 26 augustus 2008 - Buiten rond de auto's

Voor de eerste regiobijeenkomst van het naseizoen 2008 werd vooraf 'gegokt' op goede weersomstandigheden en dat kwam ook uit. Ongeveer 16 Saab's van de types 96, 99, 900 classic, 900NG, 9000, 9-3 en 9-5 waren rond 20:30 uur op de parkeerplaats van het MFC in  Spaubeek present en al gauw gingen diverse motorkappen, portieren of kofferdeksels open en werden vragen gesteld en indien mogelijk  beantwoord. Hierbij kwamen zoveel interessante onderwerpen aan de orde dat het bijna 23:00 uur was eer men een drankje ging nemen aan de bar of  naar huis vertrok. Omdat het eind augustus al vroeg donker is kon Raymond Janssen enkel nog een 'foto in het donker' aanleveren (zie hieronder)

IMG00764kl

 

Zondag 31 augustus 2008 - 16e Limburg Tour.


Het liep in juli en begin augustus 2008 nog niet erg hard met de inschrijvingen voor de 16e Limburg Tour, maar uiteindelijk stonden er toch  67 (!) Saabs aan de start, met in totaal zo'n 140 personen. De Tour startte dit jaar vanuit het Amrâth Hotel Born bij een temperatuur van rond de 30 graden! Vanuit dit hotel ging het in Noord-Oostelijke  richting en na 40 kilometer bereikten de deelnemers de eerste pauzeplaats bij de Gitstappermolen (bekend van de LT2006). Daar was het  al erg druk met 'dagjesmensen' dus werd het op de terrassen tjokvol, temeer omdat het de meeste deelnemers ontgaan was dat er een apart  overdekt terrasje voor de Saabclub was gecreëerd. De karavaan vertrok van daaruit over de nabijgelegen grens naar Duitsland voor het 48 kilometer lange traject naar het stationnetje van de  Selftkantbahn in Schierwaldenrath (D), een geheel Duits traject dus, met afwisselende landschappen en vele kleine dorpjes. In dit traject  waren ook twee "lussen", zodat de deelnemers elkaar wel eens tegenkwamen, wat voor verwarrende toestanden zorgde. In Schierwaldenrath kon men ook een kijkje in de locomotievenloods en er vertrok ook een historisch treintje. In het laatste traject (36 km.) ging het weer snel terug naar het Limburgs Heuvelland met Merkelbeek als finishlocatie. Hier was het een beetje  krap voor zoveel deelnemers aan het driegangen buffet. Het warme weer van die dag zorgde nog voor een fikse onweersbui, met een  massaspurt naar buiten van een tiental Cabriobezitters die hun kap nog dicht moesten doen. Alleen voor Geert Coolen was het even paniek,  want op op zijn prachtige 96 cabrio ontbrak nog de 'finishing touch', juist ja, de kap. Gelukkig was een vriendelijk echtpaar aan de Douve in Merkelbeek bereid de grote poort van hun carré-boerderij open te gooien, zodat  Geert snel naar binnen kon rijden. De 16e Limburg Tour zorgde weer voor veel goede reacties van de deelnemers, een stimulans voor Didier, Rob en Wim om volgend jaar  nog beter hun best te doen.

13_P103017520

limbTour2kl

 

LimbTour3kl

 

Regio-avond 30 september 2008 - Samenstellen programma 2009 en filmavond
Voor een zo 'saai' onderwerp als het samenstellen van het (regio)activiteitenprogramma voor het volgend jaar krijg je in de regio Limburg toch  nog altijd bijna 25 geïnteresseerden bij elkaar. Opvallend hierbij is dat er steeds meer leden van 'iets verder weg' komen. Steeds meer leden  uit Zuid-Oost Brabant weten de weg naar Spaubeek te vinden; de kroon spannen nog steeds Cornell Knol en Lian van Holten, die helemaal  uit Sleewijk komend, dit jaar nog geen activiteit van de regio Limburg hebben overgeslagen. Zij worden dan ook met recht 'de meest Noordelijke Limburgers' genoemd. Het samenstellen van het jaarprogramma ging wederom vrij rap, zodat er binnen het uur het  programma voor 2009  op het bord stond . Verder stonder er deze avond geen films, maar diapresentaties op het programma. Steven Hartvelt bezocht in de zomer de voormalige autosloperij in Båstnäs, Zweden, waarover in SAABberichten nummer 2 van 2008 uitgebreid  verslag werd gedaan. Hij heeft hier ook uitgebreid gefotografeerd, hetgeen resulteerde in een imposantie diapresentatie (via laptop en beamer). Tot slot had Wim Scholl nog een diapresentatie van de Limburg Tour 2008. 

Regio-avond 28 oktober 2008 - Reportage van een motorrevisie
Omdat Rob van Eckeren in het afgelopen jaar een motorrevisie aan een van zijn Saab's heeft afgerond en hierbij uitgebreid de fotocamera had  gebruikt, kon Ton Ramaekers -aan de hand van de diapresentatie- uitleggen waar men allemaal op moet letten bij het (laten) uitvoeren van een  revisie en in het bijzonder wat men hierbij NIET moet doen. Een motorrevisie zelf uitvoeren betekent in de praktijk ook alleen maar het demonteren en monteren van de motor, want voor de revisie zelf heeft  men teveel (kostbare) apparatuur nodig. Dat moet dus uitbesteed worden.      Meestal komen er van de auto signalen (waar u oog voor moet hebben) welke een aankomende motorrevisie aankondigen, zoals b.v. hoge  km-stand in combinatie met te lage olie-druk, rook uit de uitlaat (bij warme motor), olieverbuik zonder lekkage. Ton gaf een uitgebreide beschrijving van de te volgen procedure met -bij elke stap- praktische tips.  Het is raadzaam om bij een motorrevisie, als de motor toch uitgebouwd moet worden, ook aandacht te besteden aan andere (bijkomede) zaken,  zoals het opknappen van de motorruimte, het tevens opknappen en reviseren van de diverse attributen rond de motor, zoals de startmotor en de  oliepomp. In zijn verdere verhaal besteedde Ton nog aandacht aan het scheiden van motor en versnellingsbak, het uitlaatspruitstuk (scheuren en  kromtrekken), waterpom en thermostaathuis, de stroomverdeler en (indien geen injectiemotor) de benzinepomp. Naast de foto's en de uitleg van Ton gingen ook nog eens de diverse interne 'organen' in werkelijkheid rond langs de aanwezigen (de kleppen,  klepveren, zuigers en zuigerveren) zodat iederen goed kon bekijken hoe het allemaal (niet) moest uitzien. We hadden voor deze avond alleen een kleiner zaaltje in het MFC Spaubeek ter beschikking, tot overmaat van ramp 'trok' deze avond 32 (!)  belangstellenden. De zuurstof was dan ook binnen een uur al helemaal op. Door de mooie foto's, het interessante verhaal van Ton en het  openzetten van ramen bleef iedereen bij zijn positieven.    

Regio-avond 25 november 2008 - Lakbeschadigingen, deukjes (techniek)/ excursie RS Autocleaning, Heerlen
Door André van de Venne was dit evenement al geruime tijd geleden "geregeld" met de eigenaar van het bedrijf, die zo'n 10 jaar geleden bij  ons ook al eens een regioavond over poetsen had verzorgd. Alhoewel de eigenaar van RS Autocleaning zelf met vakantie was bleek dat enkele van zijn medewerkers ook zeer goed in staat waren om  een interessante presentatie over hun vakgebied te houden. Het viel wel enigszins tegen dat er over het wegwerken van kleine deukjes geen demonstraties gehouden konden worden. De 'man met de  pookjes' wordt ook hier per opdracht ingehuurd, zodat dit onderwerp alleen verbaal werd besproken (wat kan wèl op deze manier gerepareerd  worden en wat niet meer). Een door ons meegebracht portier van een 99, waarvan de lak eruit zag als of deze enkele jaren in de woestijn had gestaan, werd met een  behandeling (gedeeltelijk) weer als nieuw. Aan de hand van enkele in het bedrijf in behandeling zijnde auto's werd vervolgens een interessant verhaal gegeven over de diverse behandelings-  mogelijkheden van de lak, het interieur (stof en leer), de kunststoffen (spiegels, stootlijsten, bumpers etc.) en de motorruimte. Wat hierbij opviel dat vaak met eenvoudige middelen goede resultaten bereikt worden. Een voorbeeld hiervan zijn de tegenwoordig alom  verkrijgbare microvezel- doekjes en -sponsjes. Na afloop van de avond was het de aanwezigen duidelijk dat men bij zo'n bedrijf als RS autocleaning heel véél kan doen om een auto weer in  perfecte staat te krijgen, maar dat er ook grenzen zijn aan de mogelijkheden. Onderstaand nog enkele foto's.

alt

P104000620

Laatst aangepast op woensdag, 16 april 2014 20:50
 
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner