E-mailadres

VERSLAGEN VAN REGIO-ACTIVITEITEN 2009 IN LIMBURG:

9, 10 en 11 januari 2009 - InterClassics en Topmobiel beurs MECC Maastricht

De organisatie van de beurs had voor dit jaar besloten om de automobielclubs onder te brengen in de Westhal. Tevens werd hierbij het aantal vierkante meters per club ingekrompen, zodat wij voor de SCN stand slechts een oppervlakte van 8 m. breed en 10 m. diep mochten benutten.
Tot ons ongenoegen zaten we ook niet meer op een hoek, zodat we links en rechts buren hadden. Vast stond ook dat je op zo'n oppervlakte nooit meer dan 3 auto's kunt showen, anders kan het publiek er niet meer omheen lopen.
Het motto voor de SCN stand was al lang vooruit bepaald op '50 jaar Saab Club Nederland', dus het was even piekeren hoe dit op een stand met zo'n beperkte oppervlakte kon worden uitgebeeld.
Een halve eeuw SCN geschiedenis is met auto's niet in beeld te brengen, dus werd het gezocht in de (papieren) presentaties.
Clement Maussen had het idee om van 50 jaren Saabberichten de voorpagina's op A4 formaat in wandpanelen te kopiëren. Het werd nog een behoorlijke opgave om deze 50 jaren Saabberichten (vroeger schreef men dit met één b) compleet bij elkaar te krijgen, maar met behulp van het archief bij het onderdelenmagazijn in Piershil en het archief van Wim Scholl lukte het behoorlijk om de verzameling compleet te krijgen.
Zelfs het verslag van de oprichtingsvergadering en de allereerste Saab-berichten uit 1959 zaten erbij.
Bij het inrichten van de SCN stand bleek het ineens een voordeel te zijn dat we 'in het midden' zaten! Hierdoor konden er drie wanden worden geplaatst en die waren ook hard nodig om de 50 jaren Saabberichten (op panelen geplakt) op te kunnen hangen!!
Hierbij was het een tegenvaller dat de Saabberichten tot medio 80er jaren niet steeds een andere kaft hadden; het was in die tijd een gestencild blaadje (alleen de ouderen weten mogelijk nog wat dit is).
Van deze Saabberichten pagina's 'draaide' ook een Powerpoint presentatie via een beamer.
Verreweg de meeste aandacht op de stand werd getrokken door de drie 900 Classics, t.w.: de knalgele 900 LPT Cabrio uit 1992 van Rob van Eckeren, de zilverkleurige 900 Turbo Coupé uit 1983 van Clement Maussen en bijna over de volle breedte achterin pronkte de zwarte 900 CD Turbo van Ton Ramaekers.
Omdat de stand ook dit jaar weer van spotlights was voorzien, trokken de Saab's -gezien hun perfecte uiterlijk- zeer veel aandacht, zeker als de motorkappen ook open werden gezet.
Via een tweede beamer werd een prachtige presentatie van een enorm aantal SAAB 900 folders (ook weer een prestatie van de familie Maussen) getoond.
Dit alles zorgde ervoor dat het op deze drie dagen opmerkelijk druk was op de Saabclub stand, zeker op de zaterdag en zondag!
Vele geïnteresseerden, Saabclubleden en vertegenwoordigers van Saabclubs uit België, Duitsland en Engeland hebben we mogen begroeten.
De algemene indruk van ons en vele andere bezoekers was dat de kwaliteit van het beursaanbod steeds beter wordt. Dit jaar stonden de InterClassics en Topmobiel in het teken van Amerikaanse klassiekers, oftewel 'the real American beauties'. De beurs trok dit jaar ruim 15.000 bezoekers. Onderstaande foto's geven een indruk van de SCN stand.

ictm09a

ictm09b

 

p104042520

 

Regio-avond 27 januari 2009 – Carburateurs

De eerste regiobijeenkomst van 2009 was het weer volle bak in het zaaltje van ons clublokaal.
Er waren 30 belangstellenden gekomen om te luisteren en te kijken naar wat Ton Ramaekers hun nog kon 'bijspijkeren' over carburateurs, een onderwerp dat ook al in 2000 aan de orde was geweest, maar ja, wie weet dat nog?
Tot eind jaren 60 hebben de meeste auto's een carburateur, daarna is de injectie op komen zetten. Ton begon met de theorie over het verbranden van benzine; in tegenstelling to wat vaak wordt gedacht, lukt dit niet zo maar. Daar moet een hoop lucht bij te pas komen.
De techniek van de carburateur hebben we te danken aan een uitvinding van meneer Venturi.
Gedurende het verhaal werd -mede aan de hand van de via een beamer gepresenteerde tekeningen- duidelijk dat er veel gebeurt in de carburateur.
Bij een auto met een km-stand van 300.000 kun je aannemen dat er zo'n dertigduizend liter benzine door heen gegaan is!
Achtereenvolgens werd de techniek van de Ford carburateurs, de Zenith-Stromberg carburateurs en de Solex carburateurs besproken.
Na afloop van het verhaal was één ding de aanwezigen duidelijk: als de auto (vooral stationnair) mooi loopt dan is er een goede remedie: AFBLIJVEN van de carburateur!

carburateurs3

carburateurs1

 

Regio-avond 3 maart 2009 - Excursie naar Saab-specialist Ben Goossens

De vanwege de Carnaval verschoven regioavond van februari was al lange tijd geleden gepland. In november 2007  is het bedrijf van Ben Goossens al verhuisd naar een nieuw adres en het werd dus tijd dat de regio Limburg eens naar het 'nieuwe' pand kwam kijken. Ongeveer 30 personen waren rond 20:00 uur op de Koeweg in Schaesberg, gemeente Landgraaf, gearriveerd en Ben had -om ook de techniek deze avond aan bod te laten komen- een vertegenwoordiger van de firma Forté uitgenodigd.

Dit bedrijf Forté is gespecialiseerd in het leveren van 'toevoegingen', oftewel additieven voor de reiniging van brandstofsystemen, motor, koeling aandrijving, airco enz. Men levert deze uitsluitend aan de vakhandel en dus niet aan particulieren. Met een duidelijke videopresentatie werd de aanwezigen duidellijk gemaakt wat b.v. vervuiling van de motor allemaal te weeg kan brengen. Motoren raken in de huidige tijd meer inwendig vervuild dan vroeger. Dat heeft te maken met steeds strenger wordende milieueisen. Brandstoffen zijn aangepast en aan de motor zijn voorzieningen aangebracht om de belasting van het milieu te beperken. Op zich geen slechte gedachte maar het is er mede de oorzaak van dat zich, ondanks het uitvoeren van het voorgeschreven onderhoud aan de auto, toch storingen voordoen. Die worden gesignaleerd door fijngevoelige regelsystemen zoals het EOBD-systeem. Met een reinigingsmiddel van Forté kan zowel de storing worden opgelost als de oorzaak worden weggenomen en rijdt de automobilist probleemloos van servicebeurt naar servicebeurt.

Bij bepaalde typen Saab automobielen, o.a. de 9-3 en 9-5, is het verschijnsel 'black-sludge' een gevolg van die vervuiling. Een 'voorbode' van deze vervuiling is vaak al dat het olielampje bij het op contact zetten niet meer gaat branden, omdat het 'voelertje' verstopt zit van de smurrie. Door het grote aantal lampjes valt dit vaak niet op. Een goede tip  is dus om regelmatiug op te letten of dit lampje überhaupt nog brandt. Het voorkomen c.q. opheffen van deze vervuiling met producten zoals "Motor Flush" en "Gas Treatment" is specialistenwerk en geadviseerd wordt dan ook om dit niet zelf uit te voeren. Over de werking van deze producten en de andere Forté producten werd nog lang nagepraat en uiteraard werd ook een rondgang door het gebouw gemaakt.
Bijgaand een tweetal sfeerimpressies van deze interessante avond, met dank aan Ben Goossens en de firma Forté.

goossens2_kl


goossens4_kl

Zondag 8 maart 2009 - 20 jarig jubileum regio Limburg SCN

Omdat in een vergadering d.d. 8 maart 1989 in hotel "Auvelenberch" in Sittard tot de oprichting van de eerste regio (Limburg) van Saab Club Nederland  werd besloten, stonden er -exact 20 jaar later- op 8 maart 2009 om 14:00 uur op de parkeerplaats van hetzelfde hotel een 25-tal Saabs. Binnen zaten de passagiers aan de koffie met de traditionele vlaai.

Na een kort welkom en uitleg kon men een uur later starten voor een toertocht van bijna 60 kilometer die door Wim Scholl was uitgezet en -samen met Didier Polain en Rob Wetzels- was omgezet in de Limburg Tour stijl. Ondaks de vele regen in de ochtend, stond er 's middags een stralende zon, waardoor er zelfs een aantal cabrio's open gereden werd. Wat we -naast veel zon- ook onderweg nog hadden was modder, veel modder!


Rond 17:00 uur kwamen de deelnemers aan bij het clublokaal van de regio Limburg, het MFC Spaubeek. Hier werd allereerst een toast uitgebracht op de jubilerende regio Limburg. Daarna stond er voor de deelnemers een geweldig verzorgd dinerbuffet klaar. De nieuwe evenementencoördinator van SCN, Dave Hartsteen dankte de vele actieve leden van de regio voor hun inzet in de afgelopen jaren. Een bijzonder woord van dank, vergezeld van een presentje, had hij voor Ton Ramaekers, die al vanaf 1990 de meeste technische onderwerpen voor de regioavonden verzorgd heeft, en voor Wim Scholl, die al vanaf 1998 de coördinatie binnen de regio verzorgt. Er werd nog tot na achten -bij een hapje en een drankje- nagepraat over deze jubileumdag, waarbij unaniem de conclusie getrokken werd dat dit een zeer geslaagd evenement was.

jubileum8_kl

jubileum17_kl

Regioavond 31 maart 2009 - Relais in een electrisch circuit

Het was op de laatste dag van maart weer een drukke bedoening in de grote bovenzaal van het MFC Spaubeek. Er waren 34 Saab-enthousiasten gekomen om te kijken en te luisteren naar wat Ton Ramaekers te vertellen had over de werking van relais in electrische circuits. Dit keer niet met een Powerpoint-presentatie, maar gewoon met een krijtje duidelijk tekeningen makend op het schoolbord, kon Ton de aanwezigen vertellen over de verschillende soorten relais, welke voor verschillende functies inzetbaar zijn in een automobiel.

Zo kwamen achtereenvolgens o.a. het overname-contact, normally-open contact, pulse-contact, rustcontact en wissel-contacten aan de orde. Hierbij werd ook uitgelegd wat de functionaliteit van elk soort relais is. Aandacht werd ook besteed aan diverse soorten storingen welke bij de diverse relais-soorten voorkomen. Heel vaak is de oorzaak van een storing terug tevoeren op het slecht contact maken (de aarding). Van allerhand soorten relais had Tom echte exemplaren bij zich, welke rond gingen om eens goed bekeken te worden. We hebben die avond dus weer het nodige bijgeleerd.

 

relais

 

Regioavond 28 april 2009 - Geschiedenis modellen 92 en 93

Dit onderwerp stond ook al eens in 2008 op de agenda, maar omdat toen de voorbereidingen niet op tijd klaar konden zijn, werd deze presentatie uitgesteld. De voorbereiding voor een dergelijke presentatie zijn namelijk niet gering: er moet een Powerpoint-presentatie gemaakt worden en alle materiaal hiervoor moet (van oude handboeken, instructieboekjes, folders e.d.) ingescand worden. Clement Maussen had voor deze avond de assistentie van Ton Ramaekers en Cornell Knol gekregen. Alle aanwezigen kregen van de presentatie een hand-out op papier uitgereikt, aangevuld met technische beschrijvingen uit de werkplaatshandboeken.

Het verhaal begon bij de Ursaab, met mooie foto's en ging vervolgens verder met de onthulling van de eerste Saab 92, in juni 1947 in de kantine van de vliegtuigfabriek van SAAB. Het zou dan nog tot december 1949 duren eer de eerste 92's (modeljaar 1950) -allen in de kleur groen- geproduceerd werden. De 92 had een 2 cylinder 2-takt motor, zonder waterpomp (thermosyfon-circulatie). Zoals in die jaren veel gebruikt, had de 92 ook de naar achteren openslaande portieren. Met diverse foto's werden allerlei details getoond. Verder kwamen de detailwijzigingen in de jaren 1951 t/m 1956 aan bod. Zo kreeg de 92 pas in 1953 een kofferdeksel en werd de modelnaam gewijzigd (in 1954) in 92B. Er werden in de jaren 1950-1956 ruim 20.000 stuks van de SAAB 92 geproduceerd.

Het jaar 1956 was ook het introductiejaar van de SAAB 93. Met dit model werd de "Italiaans-ogende" neus geïntroduceerd en kreeg de 93 ook een 3 cylinder 2-takt motor, met nagenoeg dezelfde inhoud. Van de voornaamste detailwijzigingen werd een opsomming gepresenteerd, ook van de opvolgende jaren 1957 en 1958 (93B). Leuk zijn de folders uit die jaren, waarbij opviel dat er altijd foto's bij zijn, waar getoond wordt dat men in de SAAB ook prima kon overnachten. Schijnbaar werd dit in die jaren toch veel gedaan, ook al hadden de 92 en 93 geen slaapstoelen, men moest de voorstoelen eruit halen en de
achterbank naar voren schuiven. Dan werden de voorstoelen achterin gezet en de achterbank-leuning platgeklapt. Men kan zich voorstellen dat iemand -na deze handelingen verricht  te hebben- blij was dat hij/zij kon gaan liggen.

De presentatie schonk ook aandacht aan de bijzondere uitvoeringen, zoals de 93 Granturismo 750, dat waren en zijn nog steeds werkelijke juweeltjes voor de liefhebbers. Met de komst van de 93F in 1960 kwamen de deurschanieren aan de voorzijde van het portier te zitten. Van de 93 werden er in totaal 52.721 stuks geproduceerd, de meeste hiervan (bijna 30.000) waren van het model 93B. Voor de ruim 20 aanwezigen werd het een zeer interessante avond en het was ook na elven toen de bar weer werd opgezocht.

saab_93_opengew


26 mei 2009 - Bevestigingsmaterialen: bouten, moeren en schroefdraad.

Op deze avond werden de aanwezigen door Ton Ramaekers bijgepraat over alles wat je kunt vastdraaien en wat daar allemaal bij komt 'kijken'. Dat dit veel meer inhoudt als men zo op het eerste gezicht zou denken werd iedereen al snel duidelijk.
Aan de orde kwamen achtereenvolgens soorten schroefdraad, hoe vast moet dat en hoe doe ik dat, repareren van beschadigde en snijden van nieuwe schroefdraad, borgmiddelen en gereedschappen. Een apart gedeelte werd ook gewijd aan het weer los zien te krijgen van te vast zittende schroefverbindingen (alleen daarmee krijg je al bijna een avond gevuld). Men kreeg ook technische informatie op papier uitgereikt, o.a. tabellen van aanhaalmomenten en er werden foto's en tekeningen via de beamer geprojecteerd.
Voor zelfs de ervaren sleutelaars was het een hele leerzame avond, het was jammer dat er 'slechts' 18 personen aanwezig waren en dat is voor Limburgse begrippen niet zo veel.

26 juni 2009 - Limburg Toertje (avondrit).

De traditie is dat de route van de avondrit wordt gemaakt van een stukje route van de laatste grote Limburg Tour van het jaar ervoor.
Didier, Rob en Wim hadden dit jaar bedacht om te finishen bij de Bahnhof (het station) van de Selfkantbahn in Schierwaldenrath (D) omdat het -door de antieke treinen en het leuke restaurant- zo'n sfeervolle locatie is.
Om er vanuit Spaubeek naar toe te rijden moest -naast een stuk route van vorig jaar- er ook een stuk route worden omgedraaid. Dit leverde een ongekend aantal problemen op omdat op diverse plaatsen wegen waren afgesloten wegens werkzaamheden.
Nadat er omrijdingen in de routebeschrijving waren gemaakt en Rob en Wim de route nog eens gingen controleren, bleken ook op de omrijroutes weer wegen te zijn afgesloten, dus moest de routebeschrijving weer worden aangepast.
Uiteindelijk gingen de 14 Saab's voor de avondrit van start met een routebeschrijving met een (derde!) omrijroute op een plakbriefje. Op onderstaande foto is te zien dat iedereen toch het eindpunt wist te vinden. Door de mooie zomeravond was het goed toeven op het terras.

100_0689kl

Regioavond 25 augustus 2009 - Buiten rond de auto's of binnen 'in de kroeg'.
Helaas kon een geplande excursie naar een autobandenbedrijf in Heerlen niet doorgaan wegens een verbouwing aldaar.
Daarom werd afgesproken om op de parkeerplaats bij het M.F.C. Spaubeek rond de auto's bij elkaar te komen om zodoende elkaar weer een stukje slimmer te maken over onze SAABjes. Als het weer tegen zou zitten konden we dan binnen verder gaan. Er was een redelijke opkomst, maar het is in augustus vroeg donker, dus zijn we uiteindelijk naar bonnen gegaan.

Zondag 30 augustus 2009 - 17e Limburg Tour.

Op deze zondag stonden om 11:00 uur bij SAAB-dealer Kompier op Maastricht-Airport 55 Saabs (totaal 115 personen) klaar om te starten voor de 17e LT. Traject I ging van Beek naar Blegny Mine, een oude steenkolenmijn in België. 
Wilhelm Volk, voorzitter van de Saabfreunde Erftkreis (D) moest met zijn 3 jaar oude 9-3 Sport Estate al naar 6 km. de rit beëindigen wegens een electronica-crash. De 9-3 ging mèt passagiers op ADAC wagen terug naar Kerpen.
Onderweg stond nog een 96V4 met een defecte ontsteking, maar die was gelukkig weer snel op weg. Minder goed ging het met een andere Duitse deelnemer, Bernd Höbich moest zijn 900Gle bij Blegny Mine laten staan met een defecte automatische bak. Véél pechgevallen dus. 
Traject II tot Kanne (B) verliep zonder problemen, zo ook traject III tot de finish in 's Herenelderen (B), waar  in restaurant "de Kleine Graaf" een perfect 3-gangen menu werd geserveerd. Voor een uitgebreid verslag van de Limburg Tour 2009 wordt verwezen naar Saabberichten nr. 5 (december 2009).
Onderstaande foto's zijn van Roger van Keulen.

DSC06399kl

Het was erg druk aan de start bij Saabdealer Kompier

DSC06414kl

Onderweg genieten van de wijdse blik over Maastricht bij Kanne (B)

Regioavond 29 september 2009 - Samenstellen jaarprogramma 2010.

Met 'vereende krachten' werd wederom de regio-activiteitenkalender voor het jaar 2010 samengesteld. Dit leverde weer een gevariëerd programma op.
De avond werd afgesloten met de vertoning van een aantal filmpjes en een fotopresentatie van het geweldige feest van het 50-jarig jubileum van SCN in Doesburg, waar vele leden uit de regio bij aanwezig zijn geweest.

Regioavond 27 oktober 2009 - Kleprevisie.

Op deze avond waren 22 leden naar Spaubeek gekomen om met Ton Ramaekers 'op reis' te gaan voor een interessante route langs nokkenassen, klepstoters, klepzittingen, geleiders, veren en kleppen. Hierbij werd -aan de hand van een gedemonteerde kop van de 900 16V en met behulp van een aantal gereedschappen wat we allemaal zelf kunnen en hoe dat dan moet, maar ook wat we NIET moeten doen. Ton had voor alle aanwezigen een documentatiesetje gekopieeerd, waar de materie grotendeels in beschreven was, met duidelijke tekeningen erbij.
In zijn verhaal kwamen achtereenvolgens de cylinderkop en kleppen en de nokkenas met stootstangen aan bod, waarbij zowel de varianten van enkele en dubbele bovenliggende nokkenassen werd besproken. Er waren ook veel onderdelen in natura aanwezig, die in de kring rond gingen om goed bekeken te kunnen worden.

kleppen

Regioavond 24 november 2009 - Excursie naar (Auto)stoffeerderij Paul Daelmans.

Het was op die dinsdagavond rond 20:00 uur erg druk in de Karel Nollenstraat Noord in Valkenswaard, opvallend veel SAAB's!
Geen wonder, want de regio Limburg was op bezoek bij autostoffeerderij Paul Daelmans. Een aantal regioleden (uit Z.O.Brabant) was blij dat ze nu eens niet zo ver behoefden te rijden om een regioavond te bezoeken.
Eigenaar Paul Daelmans wilde graag deze avond zijn vakkennis voor ons "niet onder stoelen of banken steken".
Aan de hand van praktijkvoorbeelden liet hij ons zien wat er allemaal komt kijken bij het vak van de autostoffeerderij. Wij hadden voor hem een Saabstoel en deur- en zijwandbekledingen meegebracht om als demomateriaal te laten dienen.
Zijn bedrijf is gespecialiseerd in oldtimers; het bekleden van zijpanelen (nieuwe panelen maken is ook mogelijk), autostoelen en -banken, dashboards, zonnekleppen, etc.
Ook vernieuwt men autovloerbedekking en maakt men mattensetten op maat. Verder is men ook nog gespecialiseerd in het maken van cabrioletkappen.
Uiteraard kunnen deze werkzaamheden ook voor jongere auto's worden uitgevoerd.
Men kan zelfs ook bij Daelmans terecht voor het (opnieuw) bekleden van meubels.
Er stond een prachtige gerestaureerde Aston Martin, waavoor Paul het gehele interieur opnieuw had gemaakt, super vakwerk, perfect gedaan!
Paul kan oneindig veel vertellen over zijn vak, vandaar dat het ook gauw laat was en wij niet vertrokken zonder Paul te bedanken met een goede fles Saabwijn.

Daelmans01

Laatst aangepast op woensdag, 16 april 2014 20:50
 
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner