InterClassics en Topmobielbeurs MECC Maastricht

14, 15 en 16 januari 2011

P1000178klHet het zal bij iedere Saab liefhebber bekend zijn dat de Saab 92 de eerste automobiel was die door de fabriek in serie werd geproduceerd.
Misschien weet u ook dat het typenummer ’92’ is ontstaan omdat het daarvóór in productie gebrachte model de naam ’91’ had.
Alleen was de ’91’ geen automobiel, maar een vliegtuig, van het type Safir.
Het model 92 bleef in productie tot het jaar 1956, toen Saab het model 93 op de markt bracht.
Wat daarna kwam laten we hier even buiten beschouwing, want voor de stand van Saab Club Nederland op de InterClassics beurs vormden de modellen 91, 92 en 93 het onderwerp.
P1000260

 

Binnen de regio Limburg werd er in ieder geval voor gezorgd dat van al deze drie modellen een perfect exemplaar op de stand stond.
U zult wel denken: een vliegtuig op de stand? Jawel hoor!
Ook de Saab 91 Safir hadden we in volle glorie op de SCN stand staan.

Daarom was de SCN-stand dit jaar ook ietsje groter dan in voorgaande jaren, want met z’n spanwijdte van bijna 11 meter past zo’n Saabje niet meer op het normale standoppervlak van 80 tot 100 m².
RvdL5398med

Wij kregen dit jaar extra veel belangstelling, want in die 17 jaren, dat wij al op de InterClassics beurs ons roemruchte merk vertegenwoordigen, hebben we er nog nooit een vliegtuig gezien.
Onder de ruim 15.000 bezoekers van de InterClassics beurs hebben we weer talloze Saab-liefhebbers uit binnen- en buitenland op onze SCN stand mogen begroeten.


Onderhoud aan uw 2 takt

25 januari 2011

Toen de 30 aanwezige leden rond 20:30 uur het zaaltje voor de regio-avond binnenkwamen, werd er via de beamer een inerclass0303adiapresentatie van onze stand op de InterClassics beurs getoond.
Uiteraard werd er door diverse leden nog uitgebreid over de dagen in het MECC nagepraat.
Wim kon nog melden dat het bedrag van de gewonnen prijs door de regio voor iets gebruikt mag worden, mits we met de kosten van de beurs onder de raming blijven.
Daarna kon Ton Ramaekers aan zijn verhaal over ‘Onderhoud aan 2-takt’ beginnen.
Alhoewel 2-takt motoren op zich niet zoveel onderhoud behoeven, is er ten aanzien van onze 2-takt Saabs toch wel het nodige onderhoud te plegen, vooral omdat deze vaak langere tijd gestald zijn geweest, voordat ze weer op de weg komen, maar óók omdat we het toch over auto’s uit de 50er en 60er jaren hebben.
Een veel gehanteerd begrip uit die tijd was toen dan ook het doorsmeren. Veel onderdelen moeten derhalve 1 à 2 keer per jaar gesmeerd worden, zie hiervoor de smeerschema’s.
Uitgebreid werd ook de smering via de brandstof behandeld. Het is heel vaak voorgekomen dat men van de voorgeschreven mengverhouding (1 op 33) ging afwijken in negatieve zin. Dit veroorzaakte dat dikwijls op korte termijn al problemen.
Ook het onderhoud aan het koelsysteem, de koppeling en de remmen kwam aan de orde. Het was zelfs voor niet 2-takt rijders een leerzame avond.

Wiellagers

22 februari 2011

Saab_wiellagersetOp de laatste dinsdag van februari 2011 werd er weer een interessante regio-avond met een technisch onderwerp gehouden.
Het ging deze avond over: ‘de wiellagers van uw SAAB’.
Ton Ramaekers had voor ons deze avond een aantal Powerpoint dia’s bij de hand om van alles vertellen en laten zien over de verschillende soorten en typen wiellagers die per SAAB-model in omloop zijn.

Hij gaf hierbij aan welke service-werkzaamheden men zelf zou kunnen doen en op welke zaken men hierbij moet letten.
Ook de veel voorkomende problemen bij voor- en achterwiellagers werden hierbij uitgebreid besproken.
De presentatie werd afgerond met een YouTube filmpje over het vervangen van een wiellager (weliswaar bij een ander merk automobiel, maar het principe was hetzelfde) .
Hierbij werd vooral ook duidelijk wat men bij deze werkzaamheden NIET moet doen en daar leer je soms het meeste van.
Bijna 25 leden waren bij deze regioavond aanwezig.

Regioavond “Tweetakt tuning”

29 maart 2011

Het onderwerp “Tweetakt tuning” stond ook al eind november 2010 op de agenda bij de regio Limburg.
Folmer Kamminga, die -zoals de meeste SCN leden wel weten- zijn sporen op het gebied van 2-takt tuning ruimschoots verdiende, zou met één van zijn snelheidsmonsters en een hele hoop tuning spullen naar Limburg komen om ons er van alles over te vertellen.
Door de de plotseling intredende winter waren de wegen toen -vooral in Zuid-Limburg- spekglad en kon het hele spektakel niet doorgaan.
Een nieuwe datum werd geprikt en dat werd de 29e maart 2011.
Folmer en Sicco Kamminga waren al iets na vier uur vertrokken uit Amersfoort, want het wemelde de hele dag al van de files en de A2 (de trechter naar het Zuiden) zat regelmatig verstopt.
Hill_Climber_klAchter hun 9-5 Estate, die volgeladen was met tuningspullen, stond op de autotransporter een prachtige SAAB 96 ‘Hillclimber’ (zie foto).
Na een snalle hap eten werd de Hillclimber-Saab gestald in de garage van ons regiolid Rob van Eckeren, tegenover ons clublokaal; alle andere attributen werden naar boven gesjouwd, in onze zaal voor deze avond.
Folmer had een geweldig mooie Powerpoint presentatie opgestart, waarop alle facetten van het tunen van Saab tweetakts voor de rallye- en rittensport, duidelijk in beeld werden gebracht.

De ruim 35 aanwezigen waren vol aandacht voor het verhaal wat Folmer hierbij had, onder hen ook Dave Hartsteen, onze voorzitter/evenementencoördinator.
Eenvoudig gezegd betekent tuning niets anders dan: méér lucht, méér brandstof, méér toeren p.minuut, dus méér p.k.’s!
Regelmatig gingen de in zijn verhaal genoemde attributen de kring rond, of ze konden op de uitstal-tafel bekeken worden. Het ging hierbij o.a. om eenvoudige aanpassingen aan de carburateur (4 pk méér) tot speciale carburateurs in de prijsklasse van 3.000 tot wel 10.000 euro!
Een goed alternatief is een Solex carburateur, type 44 PIII, welke o.a.op Lancia’s gemonteerd waren.
Als men van deze uitzonderlijke carburateurs gebruik gaat maken moet er ook een adequate brandstof aanvoer zijn (dus benzinepomp met meer capaciteit. b.v. SU of Mitsubishi) waarbij men wel een drukregelaar ertussen moet gaan zetten.
Geadviseerd wordt om geen minerale olieën te gebruiken, hiervoor worden teweinig kilometers gereden.
Het verzorgen van meer lucht kan enkel worden bereikt door de inlaat- spoel- en uitlaatpoorten te (laten) vergroten.
Ook kan de cylinderkop worden uitgeboord, kunnen de krukaswangen worden aangepast en kan men speciale zuigerveren monteren.
Dit geeft meer toeren, maar bedenk dat dan mogelijk er binnen 100 kilometer versnellingsbak-problemen kunnen ontstaan.
Aan het uitlaatspruitstuk behoeft niets te worden aangepast.
Er wordt ook wel geëxperimenteerd met het gebruiken van een ‘lange-neus’ motorblok in combinatie met een korte-neus cylinderkop (gaat best goed samen).
Hierbij worden pakkingen van koper aanbevolen.
Voor wat betreft de uitlaat zijn er tal van mogelijkheden: voor rallye’s zijn weer andere aan te bevelen dan voor racen.
Zet nooit een RVS uitlaat op een tweetakt, dat geeft een afschuwelijk geluid!!!
De koeling is bij SAAB sowieso altijd een aandachtspunt.
Haal gordijntjes en alles weg, zodat er een maximale windstroom bij de radiateur kan.
Beter nog is het om de radiateur groter te maken, zet er rijen bij.
Een electrische waterpomp is het beste en enkele 3 à 4 mm gaatjes boren in het thermostaatplaatje helpt ook.
Ten aanzien van het plaatsen van een electrische ventilator blijft er een discussie over het vóór of achter de radiator plaatsen hiervan.
De koppeling moet sowieso van een betere kwaliteit platen worden voorzien.
Wie vèr wil gaan kan ook de standaard versnellingsbak vervangen door een zogenaamde spec1, spec2 of spec3 bak.
Die hebben b.v. een kortere 1e en 2e versnelling.
De kunst is om er een op de kop te tikken.
Kijk bij het aanpassen van een versnellingsbak wel uit: niet alles is te combineren.
De aanschaf van een ‘limited slip’ differentieel is zeer aan te bevelen, evenals een stabilisator voorin (altijd doen).
De versnellingsbak moet ook nog extra steunen krijgen.
Voor Saab 2-takts tot en met 1962 zijn enkel trommelremmen mogelijk. Voor latere bouwjaren is het gebruik van V4 remmen de beste en meest goedkope aanpassing (wel RVS zuigertjes gebruiken).
Ga nooit speciale schokbrekers monteren (die zijn dikwijls véél te stijf).
Ten aanzien van velgen en banden zijn Ronal velgen aan te bevelen, met speciale lichtgewicht bouten voor het gewicht.
Gooi in het interieur alles eruit wat gewicht bespaart (en wat je kunt missen natuurlijk)!
Een goede zet is het ook om alle ruiten te vervangen door plexiglas.
Noodzakelijke aanpassingen zijn ook de hoofdschakelaar voor het elektrisch systeem en een temperatuurmeter op de uitlaat.
Tot slot worden nog een rolbar (halve of hele kooi) en brandblussers aanbevolen.
De originele stoelen zijn normaal goed genoeg om te blijven gebruiken.
Nadat Folmer dit hele verhaal aan de hand van zijn Powerpoint presentatie heeft gedaan, worden we allemaal uitgenodigd om het gebouw te verlaten en aan de overzijde van de straat naar de garage van Rob te gaan, waar we kennis konden maken met de getunede heuvelklimmer de 96TT, waarop de meeste besproken tuning voorzieningen zijn aangebracht, zo geeft het ‘Saabje’ -in plaats van de standaard 40 pk- nu bijna 100 pk op de wielen en dat was, na enkele startpogingen, ook wel duidelijk hoorbaar.
De bejaarde bewoners van de schuin tegenover gelegen verzorgingsflat moeten hebben gedacht dat de Nato-AWACS een nieuw radarvliegtuig aan het testen waren.
Klik hier om het YouTube-filmpje te bekijken en te beluisteren.
Rondom de 96TT werden nog vele vragen door Folmer en Sicco beantwoord, maar omdat het al over elven was en zij nog -met alle spullen- terug naar Amersfoort moesten, werd alles weer op de autotransporter geladen en werd vertrokken naar het Noorden.
In het MFC Spaubeek werd door een aantal regioleden nog nagepraat over deze wel heel interessante avond.

Buiten rond de auto’s

26 april 2011

Voor onze regioavond van dinsdag 26 april a.s. stond oorspronkelijk het onderwerp “Schade-expert” gepland, een presentatie van ons regiolid Steven Hartveldt, over zijn interessante beroep.
Door onvoorziene omstandigheden kon deze presentatie echter niet doorgaan en is deze verschoven naar een later tijdstip.
Bij het zoeken naar een vervangende activiteit hebben we met een schuin oog ook even naar de weersverwachtingen gekeken en omdat het prachtige lenteweertje bleef voortduren werd besloten om die avond maar de succesvolle activiteit “Buiten rond de auto’s” te houden.
RegAvnd260411Dit stond oorspronkelijk gepland voor eind mei, doch wie weet regent het dan pijpestelen.

Dus op die dinsdag vanaf 20:00 uur kwam er een breed scala aan Saab-modellen naar de parkeerplaats van ons clublokaal, het M.F.C. ’t Raodhoes, te Spaubeek, variërend van de 96TT tot de 9-3 II Sport Estate.
Opvallende Saabs hierbij waren wel de nieuwe aanwinst van Johan, een prachtige 90 uit 1986 en die van Ton, een zeer mooie 900 GLS uit 1979 (zie foto). Beide auto’s welhaast in showroom-staat, met allebei kilometerstanden van vèr onder de 100.000.
Er werden weer vragen beantwoord, details vergeleken, drankjes gehaald aan de bar van ’t MFC enzovoort.
Onder de aanwezigen liep schijnbaar ook een Paashaas rond, want velen vonden een paasei op de ruitenwisser.
Het was dan ook al lang donker toen de laaste Saabjes weer ‘op huis aan’ gingen.

Techniek, buiten bij de auto’s

31 mei 2011

RegAvnd310511_klDe geplande “buiten rond de auto’s”-avond hadden we al in april gehouden, dus moest er voor de regioavond van mei (snel) iets anders ‘verzonnen’ worden.
Ton Ramaekers deed het aanbod om bij een aantal Saab’s controle van de ontsteking en CO afstelling te gaan doen; de daarvoor benodigde apparatuur bracht hij dan mee.
Pierre Hameleers bracht nog een (portable) koplampafstelling bak mee, zodat er op deze avond een aantal van onze Saab’s aan een controle onderworpen konden worden en daarbij ook meteen afstellingen -indien nodig- konden worden verbeterd.
Helaas kwamen er door de slechtere weersomstandigheden ook minder belangstellenden opdagen.
Toen het uiteindelijk harder begon te regenen hebben we maar het café van ons clublokaal opgezocht.

 

 

Avondrit (Limburg Toertje)

24 juni 2011

avondrit2011_5klDat op de laatste regio-avond vóór de vakantiepauze een avondrit wordt verreden, is bij de regio Limburg een goede traditie geworden.
We gebruiken dan meestal een etappe van de (grote) Limburg Tour van het voorgaande jaar voor de routebeschrijving.
Dit jaar hadden we de ‘pech’ dat het uitgezochte traject een beetje aan de korte kant was (nog geen 35 km.), dus moest er nog een stuk ‘aangebreid’ worden.
Uiteindelijk kwam er een route van exact 50 kilometer op papier.

De pessimisten onder ons, die beweerden dat er na zo’n prachtig voorjaar een slechte zomer zou volgen, schenen gelijk te krijgen.
In de week voorafgaande aan de avondrit regende het dagelijks en het was op die vrijdag 24 juni niet anders!!
Hierdoor kregen we -en dat is voor de regio Limburg wel erg weinig- amper 10 Saab’s aan de start!
Omdat er in elke auto toch twee personen zaten, kwamen we gelukkig toch nog met een twintigtal personen bij het eindpunt, Auberge St. Gerardus in Wittem, aan.
Gelukkig hadden we op de parkeerplaats een aantal Saab’s netjes op een rij geparkeerd, anders was het ook nog een foto van niks geworden ook!
De deelnemers vonden het toch een geslaagde avond.

 

24e Graf Berghe von Trips Gedächtnissfahrt, Kerpen (D)

21 augustus 2011

101_0790Het is dan wel geen officieel SCN evenement en het heeft ook niet uitsluitend met SAAB te maken, maar sinds enkele jaren gaat er op een zondag in augustus steeds een kleine delegatie van de Saab Club naar dit evenement toe.
Het is zelfs zo dat er ook al enkele jaren twee SCN-equipes aan de rit deelnemen, n.l. Gauke Bouma en Erich Schmidt (Saab Freunde Erftkreis) en Johan van Halbeek en Tom Erens.
De rit start en eindigt rond het prachtige Schlosz Loersfeld, waar in weilanden rond het kasteel ook een ruim opgezet klassiekertreffen is.
Hier hebben de Saab Freunde Erftkreis ook al jaren een picknick, waar ook regio Limburg leden aan deelnemen.
Dit jaar was de rit zeer succesvol voor Johan en Tom, zij behaalden de 6e plek in het in totaal 45 equipes sterke deelnemersveld.
Gauke en Erich werden 9e in hun klasse.
Nevenstaande foto van Wim Scholl toont de SAAB deelnemers met de gewonnen bekers.
In het midden (in het oranje) SAAB Freunde Erftkreis-voorzitter Willem Volk, tevens al jaren organisator van de Berghe von Trips Gedächtnisfahrt.


19e Limburg Tour

28 augustus 2011

LT2011_rijtje2De route van de 19e Limburg Tour bestond -zoals vaker- uit drie etappes en elke etappe eindigde op een ‘berg’.
Het eerste deel eindigde na ruim 46 kilometer op de Vaalserberg.
Etappe twee met dezelfde lengte eindigde op de St. Pietersberg en het derde en laatste deel van ruim 30 kilometer finishte in Spaubeek op de Musschenberg.
De 156 Belgische, Duitse en Nederlandse deelnemers, aan boord van 75 Saab’s, konden onderweg van de mooie Limburgse vergezichten genieten bij soms wat wolken en af en toe een zonnetje.
Omdat er in Zuid-Limburg en de aangrenzende Belgische Voerstreek op een zondagmiddag in augustus ook nog wel wat andere mensen onderweg zijn, werd het af en toe wat erg druk als wij er langs kwamen.
Voor de deelnemers die er zin in hadden waren in de routebeschrijving vragen opgenomen.
De antwoorden moest men op een apart formulier invullen en inleveren, waarbij de laatste vraag pas in het MFC Spaubeek (het eindpunt) kon worden ingevuld.
Hier lag een tiental SAAB onderdelen op tafel en men moest raden van welke type SAAB deze waren.
Dat leverde nogal aardig wat discussies op.
Het team van MFC Spaubeek had weer behoorlijk hun best gedaan om een gevarieerd koud en warm Italiaans buffet klaar te zetten.
Wij -als deelnemers- konden onze best doen om het allemaal op te krijgen. Dat is ons niet gelukt!

SAABbarberbecue

30 augustus 2011

101_0799Menigeen vroeg zich af of het wel een goed idee was om twee dagen na de Limburg Tour een SAAB barbecue te organiseren.
Toch hadden zich 24 personen voor dit evenement aangemeld.
Het weer was er prima voor en onze patron van het MFC Spaubeek, Hans Bolderink, had zich weer uitgesloofd en voor ons een keur van vleessoorten en een heerlijk buffet samengesteld.
Jan Willem Gootzen had zijn foto’s van de Limburg Tour (ca. 150 stuks) op een stickje gezet en die draaiden tijdens de barbecue in een doorlopende diapresentatie.
Het is de deelnemers aan deze avond zó goed bevallen dat besloten werd om dit evenement volgend jaar wéér op de agenda te zetten. Nevenstaand een sfeerfoto.


Samenstellen regioprogramma 2012 en fotoavond

27 september 2011

Zoals ieder jaar, gingen we in Limburg de regioavond van september weer besteden aan het plannen van een jaarprogramma voor het komende jaar.
Omdat de (actieve) regio’s vanaf 2011 weer over een (beperkt) eigen budget kunnen beschikken, hadden we met een ‘petit comitée’ een voorbespreking gehouden, zodat er deze avond ook wat meet concretere voorstellen aan de leden konden worden gedaan.
In een bespreking van ruim anderhalf uur werd de definitieve agenda voor 2012 samengesteld.
Ons lid Paul van Nunen, die een digitale fotoverzameling van SAAB heeft van ruim 16.000 foto’s, had aangeboden een selectie uit deze verzameling te laten zien en daar waren vele interessante foto’s bij.

Technische avond op de brug

25 oktober 2011

Demandt04Het onderwerp voor deze regioavond stond in de afgelopen jaren al een paar maal op de agenda, maar steeds kwam er weer een kink in de kabel, zodat het niet doorging.
Ons actief lid, Johan van Halbeek, had voor deze avond even een afspraak met zijn werkgever kunnen maken en zodoende waren wij te gast bij het regionaal Jaguar Centrum Demandt op Maastricht-Airport.
Voor ons allen was dit wel een bekende locatie, want aan de overkant van de straat was jarenlang Saabdealer Kompier gevestigd.
Wie deze avond binnenkwam, via de showroom, moest eerst langs een aantal nieuwe Jaguars van de typen XF, XJ en XK en bleef natuurlijk ‘hangen’ bij al dat moois.
Ook bij de occasions stonden nog wel de nodige beauties, waaronder het voor mij zo favoriete E-type (helaas was deze niet te koop, maar zou anders toch onbetaalbaar geweest zijn).
In de werkplaats stonden echter bekendere auto’s, n.l. de SAAB 99LE (1973) van Rob van Eckeren en de SAAB 90 (1986) van Johan van Halbeek.
Demandt05Op verzoek van een aantal leden zouden we deze avond aandacht besteden aan de technische aspecten van de APK, vooral omdat er de laatste tijd nogal wat wijzigingen in de APK eisen optraden.
Ton Ramaekers en Johan hadden zich goed in de materie verdiept, dus kwamen de volgende onderwerpen aan de orde:
Wanneer keuren?
Algemene keuringsaspecten: voertuigtuigidentificatie en brandstofstofsoort. Veiligheid:
remmen, stuurinrichting, wielophanging, banden, autogordels, verlichting, carrosserie en voorruit en tot slot
de milieuaspecten (uitlaatgassen).
Dit alles werd tijdens de uitleg daadwerkelijk gemeten en gekeurd aan de 99 LE van Rob. Hierbij werd ook uitgebreid ingegaan op de vragen van aanwezigen.
Na afloop van de presentatie werd in de showroom nog een glaasje gedronken en ontving de heer Demandt -als dank voor de geboden gastvrijheid- enkele flessen Saabclub wijn.

Geschiedenis model 9000

29 november 2011

In de regio Limburg van SCN wordt al enkele jaren één regiobijeenkomst per jaar gewijd aan een presentatie van een bepaald SAAB model.
Dit jaar was de SAAB 9000 aan de beurt.
De 9000 is in vele opzichten een bijzonder model geweest in de modellenreeks van SAAB, niet bij iedereen geliefd, door anderen geprezen met het predicaat ‘Rijden in weelde’.
Wie herinnert zich niet de prachtige SAAB-reclames in tijdschriften, met slogans als:”Wordt ’t ’n Saab of wordt ’t de fysiotherapeut” duidende op het superieure zitcomfort van een 9000.
Of die reclame met een foto van het totale interieur van een 9000, met daaronder de tekst:”Als u nog meer ruimte wilt, wordt ’t helaas een Rolls Royce Silver Spur Limousine”.
Clement Maussen en Johan van Halbeek hadden weer talloze foto’s, tekeningen, schema’s, folders etc. verzameld en ingescand, om zodoende een mooie beamerpresentatie samen te stellen, waarin het verhaal van de 9000 overzichtelijk werd weergegeven.
Ton Ramaekers vulde dit tijdens de presentatie aan met veel parate informatie.
Gesch_9000b_klDe geschiedenis begon in 1979 toen Saab, in samenwerking met Lancia (Fiat groep) een gezamenlijk platform ontwikkelden dat als basis zou gaan dienen voor een Fiat (Croma), een Lancia (Thema) en een  SAAB (9000).
Dit resulteerde eind 1984 bij SAAB uiteindelijk in de presentatie van de eerste 9000 met een 2.0 liter 16 kleps motor met turbo en twee bovenliggende nokkenassen.
Er werden foto’s getoond van de diverse proefmodellen, die aan de uiteindelijke vormgeving vooraf gingen.
De SAAB 9000 werd geproduceerd vanaf modeljaar 1985 tot en met modeljaar 1998.
In die periode zijn er in totaal vier verschillende carrosseriemodellen geproduceerd, t.w.: de 9000 CC (1985-1991), de 9000 CD (1988-1994), de 9000 CS (1991-1998) en de 9000 CD (1994-1997).
Deze 9000 kende in zijn productiejaren drie verschillende injectie motoren (2.0, 2.3 en 3.0 liter) en zes verschillende turbomotoren (2.0 en 2.3 liter met low pressure of met high pressure).
In de verdere presentatie werden de diverse wijzigingen en aanpassingen in de loop der jaren getoond.
De totale presentatie omvatte ruim 120 dia’s en alle aanwezigen kregen een zgn. hand-out van deze presentatie, aangevuld met overzichten uit SAAB boeken over afmetingen, technische informatie en prijslijsten in de loop der jaren, een héél boekwerk dus.
Bijzonder mooi waren ook de grote doorsnee-afbeeldingen die André van de Venne ooit van een dealer meekreeg.
Hij had bovendien een aantal interessante onderdelen van de 9000 erbij die -met de nodige uitleg- rondgingen.
Voor de bijna 30 aanwezige leden was het weer een bijzondere interessante avond ook indien men geen 9000 rijder/liefhebber was.

Hiermee hebben we van alle activiteiten uit de regio Limburg, die op onze agenda 2011 stonden, een verslagje gemaakt. Maar we hadden het voor 2011 nog niet allemaal gehad, want……………
tijdens het samenstellen van de evementenkalender voor 2012 (eind september) was het idee geboren om een jaarafsluiting te organiseren.
Foto0138Tijdens een gezellig etentje (voor eigen rekening) zouden we dan de video-opnamen (door Clement Maussen gemaakt) van een aantal evenementen uit de regio kunnen gaan bekijken.

En zo zaten we op zondagmiddag 11 december 2011 in een zaaltje van ons clublokaal aan de  feestelijk gedekte tafels, om te genieten van de kookkunsten van onze patron-cuisinier Hans Bolderink, een heerlijk driegangen Winterdiner.
Het was jammer dat slechts een 15-tal leden van al dit lekkers hebben genoten (een aantal kwam later nog), maar het spreekt zich snel rond dus mogelijk hebben we volgend jaar een grotere opkomst.

Dit was het voor 2011.