Regio Limburg heeft weer veel ondernomen in 2013. Elke maand (behalve juli en december) een evenement en dan nog een hoop extra. Wilt u het nog eens allemaal ‘(her)beleven’? Lees dan de onderstaande verslagen van regiocoördinator Wim Scholl eens!

Opfriscursus autorijbewijs bij rijschool Osseforth in Elsloo

29 januari 2013

osseforth_aOp dinsdag 29 januari bezochten we rijschool Osseforth in Elsloo om onze theoretische kennis middels een “opfriscursus” na …tig jaren weer eens te testen. We maakten kennis met een stukje nieuwe theorie, regels en een examen volgens de huidige methode. Uit deze informatie bleek dat het rijbewijs behalen ook steeds commerciëler wordt.

Regelmatig moesten we vaststellen dat het meer betrekking had op een cursus “Nederlands” of anders gezegd juist lezen en interpreteren. Ook vroegen wij ons af of een 16½ jarige interesse heeft in de werking van een katalisator en wat reanimeren met het behalen van een rijbewijs te maken heeft.

Die nieuwe methode was wel even wennen, maar bij het gedeeltelijk maken van een tweede examen bleek dat we toch behoorlijk wat opgestoken hadden. Onze oudste deelnemer, Sjraar, die zijn rijbewijs al 60 jaar bezit, wist antwoorden welke wij met z’n alleen niet meer wisten. Met name de verkeersbordbetekenis bij een onbewaakte spoorwegovergang, een hele leuke gewaarwording.

Na een afsluitende vragenronde konden we de conclusie trekken dat het een geslaagde avond was. Met dank aan de enthousiaste medewerker van rijschool Osseforth.

Speciaal SAAB gereedschap

26 februari 2013

spec_saabgereedschapDeze avond waren 22 leden in ons clublokaal aanwezig om van Ton Ramaekers te horen wat er zoal voorhanden is op het gebied van speciaal SAAB gereedschap.

Speciaal gereedschap (ook wel hulpmiddelen genoemd) is er om een klus gemakkelijker te maken. Er zijn veel hulpmiddelen die je, als je een beetje handig bent, op een eenvoudige manier zelf kunt maken. Op diverse onderdelenmarkten ligt vaak nog van alles te koop, je moet alleen weten hoe zo’n hulpstuk er uit ziet. Vaak weten de verkopers zelf niet eens waarvoor iets dient. Er bestaan universele hulpmiddelen en speciale hulpmiddelen voor SAAB.
Een heel assortiment van deze hulpmiddelen had Ton ook meegebracht, verder hadden Ton en Wim een aantal afbeeldingen gezocht voor een beamerpresentatie. Het hele scala werd besproken en alle hulpmiddelen gingen de kring rond om te bekijken of een fotootje van te maken. Na afloop van de regioavond hadden we wel allemaal zwarte handen.

Praktijk sleuteldag

Zaterdag 9 maart 2013

praktijksleuteldagGezien het succes van vorig jaar, kon ook dit jaar -dank zij de medewerking van garagebedrijf René Coumans uit Beek- de Praktijksleuteldag weer worden ingepland.

De opkomst was nu nog groter dan vorig jaar. Niet dat er zo veel sleutelaars waren, maar het aantal leden dat gewoon kwam kijken, om gewoon te kijken en gezellig een praatje te maken, onder het genot van een kop koffie en een stuk vlaai, zorgde de gehele dag voor een gezellige drukte.

Hierbij kreeg ook de ‘uitdeuken zonder spuiten’-man veel bekijks, terwijl hij een aantal Saab’s weer aan strakke deuren en zijpanelen hielp. Het blijkt dat dit evenement ook uitermate geschikt is om je Saab, of één van je Saab’s, eens van onderen te inspecteren op één van de vier aanwezige hefbruggen. Daarmee lijkt de praktijk sleuteldag een blijvertje te worden in onze regiokalender.

Excursie naar motorenrevisie bedrijf

26 maart 2013

motorenrevisieDank zij de inspanningen van regiocommissielid Rob van Eckeren konden we op een gedenkwaardige Saab dag te gast zijn bij motorenrevisiebedrijf Jetten in Schinnen. Hoezo gedenkwaardige Saab dag? Wel, exact 20 jaar geleden, op 26 maart 1993, rolde in Trollhättan de laatste Saab 900 Classic van de band.

Van buitenaf gezien leek het bedrijf van Jetten niet zo groot, maar toen we binnen waren met ruim 30 leden, bleek het toch een flinke oppervlakte te zijn. Na een welkomstwoord van de heer Jetten en koffie met heerlijk stuk Limburgse vla, nam een medewerker ons mee in een ruim twee uur durende tocht langs de diverse machines, waarbij ook diverse demonstraties werden gegeven. Hierbij werd het ons duidelijk dat schade of slijtage aan een motorblok wel heel erg verregaand moet zijn, wil de firma Jetten het niet kunnen reviseren.

DSC03228_klOf het gaat over krukassen slijpen, cylinders boren, cylinders honen, cylinderkoppen vlakken, klepzetels vernieuwen, kleppen slijpen of een complete revisie, de firma Jetten kan het allemaal voor u oplossen. Tevens kan men ook complete onderhoudsreparaties aan motoren uitvoeren.

Ook verkoopt men losse onderdelen en nieuwe- en ruilmotoren voor diverse merken, waarbij men natuurlijk ook de in- en uitbouw van de motor kan verzorgen. Het werd uiteindelijk bijna 23:00 uur eer we alles gezien hadden en alle vragen  beantwoord waren. Alle aanwezigen waren uiteraard enorm onder de indruk van de gehele presentatie van de firma Jetten. De foto’s zijn gemaakt door Jean Bouvrie.

Restauratie-ervaringen

Dinsdag 23 april 2013

Sonett uitlijnenHet verhaal dat wij op deze regioavond in Spaubeek te horen en te zien kregen ging een gigantische stap verder dan wat normaal onder restauratie ervaringen wordt verstaan. Rein van de Velde, een Saab-rijder sinds 1972 en bij alle SCN leden wel bekend, heeft een bijzondere collectie Saabs van vooral het type 93 TT,96 TT,95V4 en 96V4.

Tevens is Rein lid van de Technische commissie van de SAAB Club Nederland. Rein heeft echter ook ‘iets’ met aluminium, zo zéér zelfs dat hij er zijn beroep van heeft gemaakt. Hij is jarenlang werkzaam geweest bij koepelorganisatie voor de aluminium industrie, het Aluminium Centrum Nederland. Sinds 2009 heeft hij zijn eigen Consultancy Bedrijf voor alles wat met aluminium te maken heeft.

Niets is mooier als je het beroep en je hobby kunt combineren, dus in het geval van Rein leidde dat tot het project: het zelf bouwen van een Saab, in aluminium. Hij heeft dit samen met Folmer Kamminga een aantal jaren geleden opgestart. Daarbij komt nog dat het hierbij om een zéér bijzondere en zeldzame Saab gaat, namelijk een Sonett I.

Van het gehele traject -van ontwerp tot en met realisatie- heeft Rein een mooie beamer-presentatie gemaakt, met de titel ‘Een droom wordt werkelijkheid’. De auto is in een proefstadium gerealiseerd. De 33 aanwezigen waren uitermate geboeid door het verhaal en de presentatie. Het was dan ook al behoorlijk laat toen alle vragen beantwoord waren.

Buiten rond de auto’s

Dinsdag 28 mei 2013

buiten_b

We hadden voor ons jaarlijkse buitenevenement goede hoop op mooi weer, het was overdag 23 graden in Limburg. Maar toch begon het in de avond helaas te regenen.

We waren met zo’n 20 tal Saab’s en evenveel leden toch niet zo snel door die paar druppels water te verjagen, maar toen het ook nog donker begon te worden zocht de één na de ander toch maar het café van MFC ’t Raodhoes op, om -bij een lekker drankje- nog na te praten over allerlei Saab-gerelateerde onderwerpen.

 

buiten_cOp de parkeerplaats waren, toen het nog droog was, toch een aantal mooie Saabs te bekijken, o.a. het nieuwe restauratie-object van Matthijs: de bordeaux-rode 99GLE, zeker een aanwinst in de regio.

Avondrit, Limburgs Toertje

Vrijdag 28 juni 2013

100_1139Ook hiervoor waren we enigszins van het weer afhankelijk. ’s Morgens was het slechts 12 graden, ’s middags kwamen we met moeite aan 16.

Toch verzamelden zich rond 19:15 uur -bij een zwak zonnetje- zo’n 18 Saab’s bij het startpunt in Heughem-Maastricht. Tot ons genoegen waren er ook enkele Belgische SCN leden die mee wilden rijden.

Nadat de routebeschrijvingen waren uitgedeeld, vertrok de een na de ander richting het zuiden. Omdat we voor de avondrit altijd een stuk van de grote Limburg Tour van vorig jaar rijden, betekende dat voor deze avond een rit van ruim 60 km naar Barage La Gileppe bij Eupen. Daar is ’s avonds alles gesloten, daarom gingen we nu een stukje verder naar Camping La Gileppe. Bij deze camping hoort een leuk café-restaurant, dat normaal om deze tijd gesloten zou zijn.

Dank zij de connecties van Igno Huntjens stonden de uitbater en zijn echtgenote al klaar om ons van lekkere drankjes te voorzien. De avondrit zelf was -dankzij de routebeschrijving van Didier, Rob en Wim- gemakkelijk te rijden. De uitdaging zat hem meer in de thuisreis, waarbij iedereen -in het donker en in hevige regen- zijn weg huiswaarts over de smalle en bochtige weggetjes moest zoeken.

21e Limburg Tour

Zondag 25 augustus 2013

100_1492Het organisatieteam voor de Limburg Tour had voor 2013 weer eens een andere startlocatie gevonden, n.l. het cultureel centrum ‘de Borenburg’ in het landelijke Voerendaal.

Het centrum van het dorp stond op die zondagmorgen rond 11:00 uur barstens vol Saab’s, want we hadden weer enkele (late) aanmeldingen moeten teleurstellen. Bij 75 Saab’s is het vol! Meer auto’s kun je over de weggetjes, die wij in de Limburg Tour hebben, niet laten rijden, dan krijgen we absoluut klachten.

Onze Duitse vrienden, de Saab Freunde Erftkreis, kwamen dit jaar met 9 equipes aan de start, met daarbij o.a. een deelnemer uit de regio Bodensee en een uit Dresden, die dus na het buffet meteen huiswaarts keerde, een rit van maar liefst 659 kilometer!

Omdat twee Duitse deelnemers ook de winnaars van de Limburg Tour quiz waren, hebben we de voorzitter van de Saab Freunde gevraagd ook een verslag van de Limburg Tour te schrijven.

U heeft de Nederlandse vertaling (van Max Koninkx) van dit verslag kunnen lezen in Saabberichten nr. 4 van 2013. U kunt het verslag ook via uw beeldscherm lezen door HIER te klikken.

SAAB barbecue

Dinsdag 27 augustus 2013

Twee dagen na de Limburg Tour bleken er toch weer voldoende leden bereid om (voor eigen rekening) te genieten van een lekkere barbecue met gezellig napraten over de rit en andere Saab gerelateerde zaken. Enkele leden uit andere regio’s waren na de Limburg Tour nog een paar dagen blijven ‘hangen’ in Limburg en waren ook weer naar Spaubeek gekomen.

Het team van MFC ’t Roadhoes had weer iets aparts van deze barbecue weten te maken; het werd dan ook weer een “la Grande Boeffe”. Door al dit lekker eten en de gezelligheid heeft niemand er aan gedacht om ook maar een foto te maken.

Vaststellen jaarprogramma 2014 en filmavond

24 september 2013

In de eerste helft van de regio-bijeenkomst van dinsdag 24 september j.l. hebben de aanwezige leden van de regio Limburg het programma van regio-activiteiten voor het jaar 2014 samengesteld.

De aanwezigen werden eerst gevraagd ideeën naar voren brengen, waaruit een keuze gemaakt kon worden. Voorwaarde is hierbij wel dat je zelf ook al een concrete aanpak erbij levert hoe je de activiteit denkt uit te kunnen voeren. Ook de regiocommissie -beter bekend als ‘de bende van 10′- had al wat voorwerk gedaan en een aantal suggesties uitgewerkt.

Daarna hebben we met z’n allen het programma, zoals hieronder weergegeven samengesteld. De tweede helft van de avond bekeken we eerst enkele prachtige SAAB (promotie)films uit het verleden en daarna een videoverslag van het Saab-festival dat dit jaar, begin juni, in Trollhättan werd gehouden. De ruim 20 aanwezigen gingen na elven met vierkante oogjes naar huis.

Presentatie ‘Mille Miglia’ door Rik van Lochem

29 oktober 2013

8791589444_klVan 16 tot 19 mei werd de Mille Miglia 2013 verreden. De gebroeders Rik en Reint Jan van Lochem mochten met hun Saab 93 (1957), startnummer 328, als enigste SAAB, met nog 424 andere klassiekers meedoen aan deze meest bijzondere historische rally van de wereld.

Met de onmisbare hulp van het serviceteam bestaande uit technicus Folmer Kamminga en Dirk Koppen (Saabpartners.com) werd de finish gehaald. Ook aan boord van de Saab 9-5 Estate serviceauto was redacteur Andrew Mason voor het maken van een verslag voor Autovisie.

Van de vele foto’s, die tijdens deze rit gemaakt zijn, werd een Powerpoint presentatie gemaakt en Rik van Lochem was bereid gevonden om het bijbehorende verhaal ook in de regio Limburg te komen vertellen. Het verhaal omvatte ook de aanschaf van de Saab 93, de restauratie en de opbouw volgens de Mille Miglia specificaties.

Dat er voor de presentatie veel belangstelling bestond, bleek wel uit de aanwezigheid van ruim 40 leden, ons zaaltje was dan ook erg vol. Voor wie het verhaal van Rik nog eens wil nalezen, moet maar eens op zoek gaan naar uitgave nr. 2 van de Saabberichten 2013 (juni). Een prachtig sfeerbeeld geeft vooral dit Youtube-filmpje.

Geschiedenis modellen 900 NG en 9-3 OG

26 november 2013

9-3viggenOmdat we de geschiedenis van de oudere modellen al allemaal eens behandeld hebben, waren we nu met onze regioavonden over de geschiedenis van SAAB aangekomen bij het tijdperk dat de uitvoering van de modellen bij SAAB ook in belangrijke mate mede bepaald werd door General Motors.

Uiteraard valt ook over deze modellen, de 900 NG en de 9-3 OG ook veel te vertellen en te laten zien. Deze modellen zijn ook erg in de belangstelling bij diegenen die -met name voor dagelijks gebruik- een degelijke Saab willen rijden voor een redelijke prijs.

Clement Maussen en Johan van Halbeek hadden weer het materiaal voor de presentatie bij elkaar gezocht. Het werd weer een zeer compleet verhaal met vele foto’s, tekeningen, schema’s, folders etc. waarmee van alles over de ontwikkeling en productie van deze modellen (wat waren de overeenkomsten en wat de verschillen?) werd getoond.