Het jaar 2014 was voor de regio Limburg een jubileumjaar: we vierden ons 25-jarig bestaan! In een vergadering d.d. 8 maart 1989 in hotel “Auvelenberch” werd in Sittard tot de oprichting van de eerste regio (Limburg) van Saab Club Nederland besloten. Wilt u het verslag van die vergadering uit de Saabberichten van ….1989 nog eens lezen? Kijk dan HIER. De feitelijke viering van ons 25-jarig jubileum vond plaats in juni (zie aldaar voor het verslag).

InterClassics beurs MECC Maastricht: SAAB 95

17 t/m 19 januari 2014

20140117_120809Deze beurs werd in het MECC voor de 21e maal georganiseerd en de regio Limburg van SCN deed voor de 20e keer mee. Het motto voor ons was dit jaar de SAAB 95. Dit model was in de jaren 1960 t/m 1977 in productie en er werden 110.527 stuks van gebouwd.

Een viertal hiervan stond deze drie dagen op de SCN stand, t.w. een 95 uit 1964, kleur Toreador Red, met een 3 cyl. 2-takt motor van 841 cc en 40 pk. Deze 95 was een een zgn. longnose en het was het eerste bouwjaar met 7 zitplaatsen. De tweede 95 was uit 1972, het betrof een Canadese uitvoering, in de kleur Alabaster Yellow, met een 1700 cc V4 cyl. motor van 68 pk.
20140118_141041

 

De derde 95 kwam uit 1975 en had de kleur Sunset Orange. De 95 – met een 1498 cc V4 cyl. motor van 65 pk – is in 2006-2008 geheel gerestaureerd met originele onderdelen. Het bouwjaar 1975 was het laatste jaar met het 3e bankje. Dit exemplaar was ook voorzien van zgn. soccerball velgen. De vierde 95 was er een uit het laatste bouwjaar van dit type, n.l. uit 1978. Deze witte (Coral White) SAAB had ook een V4 cyl. van 1498 cc, met 65 pk. In dit jaar waren de voorstoelen identiek aan die van het type 99 en de 95 had ook de dikke zwarte rubberbumpers met twee smalle biezen.

20140117_130118Wij konden de drie beursdagen heel veel SAAB liefhebbers en andere geïnteresseerden op onze stand begroeten. Met de thema’s ‘100 jaar Maserati’, ‘Mustang Big Screen Heroes’ en ‘Pre War Race Legends’  scoorde de oldtimerbeurs als nooit tevoren:  27,974 bezoekers wisten de weg naar het MECC te vinden…..

Restauratieproject: ombouw tot 99 cabrio

28 januari 2014

06_limburgtour-3In ons streven om ieder jaar ook een restauratieverslag in ons jaarprogramma op te nemen, gingen we  dit jaar ook iets verder dan enkel het verhaal van een ‘gewone’ restauratie. Het is het verhaal van Pierre en Theo Hameleers, die in de jaren 1992 en 1993 besloten om een 99 sedan uit 1977 om te bouwen tot een 99 cabrio.

In de beamerpresentatie over dit bouwtraject, die werd gegeven door Theo Hameleers, kregen we  onder meer uitgebreid te horen en te zien welke verstevigingen en andere voorzieningen moesten worden getroffen om de stijfheid van een onthoofde SAAB te waarborgen en hoe men die waarden kan meten en testen.

Via een hele reeks foto’s en tekeningen werd ook getoond welke oplossingen men vond voor  de afwerking van o.a. de ruiten en de cabriokap. Het werd een heel interessante presentatie, ook voor leden die zelf geen ombouwplannen hebben

Inbouwen airco in een 900 classic

25 februari 2014

Airco_900ClassicHet oorspronkelijk geplande onderwerp ‘Schaalmodellen’ kon om organisatorische redenen niet doorgaan. In plaats daarvan ging regiolid Matthijs Blankensteijn ons vertellen hoever hij zich verdiept had in alles over airco-systemen en hoe hij in zijn 900 CD achteraf de airco geïnstalleerd had.

Het eerste gedeelte van zijn presentatie omvatte de principes van de werking van een airco-systeem en uit welke onderdelen bestaat een airco systeem (deze onderdelen waren ook tentoongesteld op een tafel). Hierbij ging hij ook in op vragen hoe –met relatief eenvoudige middelen- problemen in de werking van een airco kunt opsporen en gaf hij ook tips hoe je zelf, bij de aanschaf van een SAAB met airco, de werking ervan kunt controleren.

In het tweede gedeelte vertelde Matthijs –aan de hand van een foto en tekeningen presentatie- hoe hij in de 900 CD de airco-installatie had ingebouwd. Omdat ons clublokaal in Spaubeek overspoeld werd door carnavalisten, hadden we voor deze avond zaal Vroemen in Genhout weten te reserveren.

Praktijk sleuteldag

8  maart 2014

20140308_123934_KlOp deze dag waren van 10:00 tot 15:00 uur leden, die zich vooraf hadden aangemeld, weer welkom bij garagebedrijf René Coumans in Beek om –met (indien nodig) advies van enkele ‘betere stuurlui aan de wal’- kleine werkzaamheden aan hun SAAB uit te voeren.

Er waren 12 SAAB’s aangemeld voor het uitvoeren van werkzaamheden en ongeveer een zelfde aantal leden kwam ook nog eens kijken en een praatje maken, zodat het wel weet een gezellig dagje werd. De werkzaamheden die werden gedaan bestonden onder meer uit het verwisselen van winter/zomerbanden, het vervangen van wiellagers, het inbouwen van electronisch ontsteking in een 96, voorcontrole voor een APK enzovoort.

De 2-takt motoren van SAAB

25 maart 2014

tweetakt_motor_klOp deze dinsdagavond werd de regioavond in Limburg geheel gewijd aan ‘de 2-takt motoren van SAAB’. Ton Ramaekers ging ons eerst alles vertellen over tweetakt motoren in zijn algemeenheid, zoals: wat zijn de specifieke kenmerken en hoe werkt een tweetaktmotor. Hierbij had hij  een aantal duidelijke tekeningen en foto’s in een diapresentatie verwerkt. Verder ging zijn verhaal daarna dieper in op de speciaal voor en door SAAB gebouwde tweetaktmotoren en  de varianten die in de loop der jaren in de SAAB automobielen gebruikt werden.

Het gehele verhaal werd ook nog eens zichtbaar gemaakt met een uitgebreide  Powerpoint presentatie, die hij samen met Clement Maussen hierover heeft gemaakt. Ook voor diegenen die zelf geen ervaringen met tweetakt motoren hebben, was het toch heel interessant om b.v. te horen waarom SAAB zolang aan dit motortype heeft vastgehouden en er kwamen nog veel meer interessante verhalen over dit onderwerp langs.

Dat het onderwerp wel veel belangstelling had mocht ook blijken uit de aanwezigheid van 32 toehoorders.

Lastechnieken (demonstraties en zelf proberen?)

29 april 2014

20140429_213228Omdat wij met z’n allen liefhebbers zijn van Saabs die ook wel eens iets op leeftijd zijn, is er binnen onze vereniging altijd wel belangstelling voor lastechnieken. In het verleden had Ton Ramaekers ons ook eens over de theoretische kanten van de diverse lastechnieken verteld, maar om dat dan in de praktijk te zien en zo mogelijk ook zelf uit te proberen, is een andere zaak. Daarom gingen we de daar op deze regioavond eens aandacht aan besteden.

We kwamen bij elkaar in de bar van het MFC ’t Raodhoes, zoals gewoonlijk, om 20:00 uur. Na een drankje (voor eigen rekening) vertrokken we in colonne naar de overkant, waar we in de garage van ons regiolid Rob van Eckeren demonstraties van plaatwerk lassen zouden laten zien.

Een aantal regioleden had ook al gezorgd voor lasmaterialen, o.a. een spatbord van Rob zijn 96 tweetakt zou een stukje ingelast krijgen. De diverse lastechnieken, zoals lassen met elektroden, autogeen lassen en MIG lassen kwamen hierbij aan bod. Het bleef niet alleen bij demonstraties, enkele leden gingen het zelf ook eens uitproberen, zodat men een beetje het gevoel kreeg welke vaardigheden er aan te pas moeten komen.

Aan deze avond hebben we dus een aantal fraaie stukjes van het “betere braadpannenwerk”  over weten te houden.

Buiten rond de auto’s

27 mei 2014

Buiten_2014_1Dit evenement is al jaren populair bij de leden, maar het is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Het was deze dag niet al te warm en een beetje regenachtig. Dus was de opkomst ook niet zo heel groot. Toch waren nog een 15-tal leden naar Spaubeek gekomen.

De bedoeling was oorspronkelijk om op de parkeerplaats  ook een soort poetsclinic te gaan houden, maar gezien het trieste weer hebben we dit verschoven naar later in het jaar. Er waren wel enkele interessante SAAB’s te bewonderen, oa. de 900CD van Matthijs van Blankensteijn (juist ja, die met de opnieuw ingebouwde airco), zodat het toch tegen elven was toen iedereen weer naar huis vertrokken was.

Jubileumrit regio Limburg

Zondag 29 juni 2014

P1080855_KlOp 8 maart 1989 vond in Hotel/restaurant ‘de Auvelenberg’ in Sittard, in aanwezigheid van de toenmalige SCN voorzitter Cees Hooijschuur, de oprichtingsvergadering plaats van de eerste regio van Saab Club Nederland, de regio Limburg. Alhoewel de Algemene Ledenvergadering zich in dat jaar enigszins sceptisch over het ontstaan van regio’s had opgesteld, gaf men de regio Limburg toch al meteen een beperkt budget mee en een proeftijd van één jaar.

P1080873_KlDank zij de inzet van enkele enthousiastelingen, zoals wijlen Cas Albers en Ton Keijenberg, werden er toen al bijna maandelijks regio-activiteiten georganiseerd. In die 25 jaar zijn we in Limburg de 275 regioactiviteiten inmiddels al gepasseerd!

Het is daarbij voor de regio fijn om een man als Ton Ramaekers in de gelederen te hebben. Doordat hij zo uitzonderlijk goed op de hoogte is van alles wat met SAAB automobielen te maken heeft, is het voor de regio nooit een probleem om regioavonden over technische onderwerpen te organiseren. Vorig jaar ontving Ton daarvoor dan ook het erelidmaatschap van onze vereniging.

20140629_151909KlDe regio wordt sinds eind jaren negentig aangestuurd door een regiocommissie van 10 personen, waarbij Wim Scholl als coördinator optreedt.

Wij wilden ons jubileum natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan.
Daarom hadden we onze jaarlijkse avondrit van eind juni verplaatst van de vrijdagavond naar de laatste zondag van juni, om er zodoende een feestelijke dag van te kunnen maken. Uiteraard waren hierbij ook de leden van de andere regio’s welkom.

Ruim 80 personen met 37 Saab’s vertrokken die zondag de 29e juni tegen 12:00 uur voor een toertocht van bijna 80 km naar de Ardennen, waar we bij café/restaurant/camping “la Gileppe’, na een toespraak van onze voorzitter Dave Hartsteen, een toast uitbrachten op ons jubileum. Helaas viel de geplande wandeling, door plotseling veranderende weersomstandigheden letterlijk in het water.

Tegen vijf uur konden we allemaal aanschuiven voor een lekker 3-gangen dineetje. Een extra attractie vormde nog de WK voetbalwedstrijd Nederland-Mexico, die in het café/restaurant via een groot scherm gevolgd kon worden. Omdat Nederland deze wedstrijd met 2-1 won verhoogde dit de stemming uiteraard. Het viel daarbij op dat sommige Belgische SCN leden nog harder juichten dan de Nederlanders. We kijken dus met veel genoegen op onze jubileumdag terug.

SAAB barbecue

26 augustus 2014

Saab_barbecueEr hadden zich voor deze avond weer meer dan 15 leden aangemeld, dus kon de keuken brigade van het MFC Spaubeek weer de mouwen opstropen en aan de slag. Omdat het de gehele dag al regende werd besloten om ’s avonds ook maar binnen te blijven.

Het werd dus meer een diner en alles smaakte weer zo perfect dat er ook weer niemand aan dacht om een of meerdere foto’s te maken.

22e Limburg  Tour

Zondag 31 augustus 2014

P1060958_klWe hadden vorig jaar bij de startlocatie van de 21e LT al ontdekt dat cultureel centrum ‘de Borenburg’ in Voerendaal een prachtige grote zaal bezat. Reden voor ons om er dit jaar maar eens de finishlocatie van te maken. Ons eigen clublokaal in Spaubeek was –voor de zoveelste keer- weer eens de startlocatie. Omdat hier ook een verbouwing gaande was, had men voor ons een enorme tent tegen de voorgevel laten zetten, dat gaf de startlocatie een apart cachet.

We hadden weer het maximum van 75 Saab’s aan de start en Didier, Rob en Wim hadden weer een ruim 100 kilometer lange route uitgezet, waarbij dit jaar Igno Huntjens ook aan de routecontrole had meegewerkt. Ons regiolid Joop Jacobs uit Eindhoven bood aan om van deze dag een verslag te schrijven. Dat werd gepubliceerd in Saabberichten nr. 4 van 2014. Om dit verslag nog eens via het scherm te lezen, moet u HIER klikken.

Samenstellen jaarprogramma 2015 en filmavond

30 september 2014

Omdat in ons clublokaal nog steeds een verbouwing gaande was, moesten we voor onze regiobijeenkomst in het café van ’t Raodhoes plaats nemen. Het was wel een beetje rumoerig, maar het ging verder prima. Het samenstellen van het programma voor onze regio voor het komend jaar verliep vrij vlotjes en bij de films van SAAB(club) evenementen, welke daarna werden vertoond, hadden we ook enkele niet leden (cafébezoekers) die meekeken, wat soms leuke reacties tot gevolg had.

Autointerieur en lakverzegeling

28 oktober 2014

Poets_clinicOns actief regiolid Raymond Janssen heeft zich al enige tijd behoorlijk verdiept in alles wat met het poetsen van auto’s te maken heeft. Hij heeft diverse poetscliniqs (o.a. Meguair’s) bezocht en kon alle deelnemers van de jubileumrit in juni jl. na afloop een ’goodybag’ met poetsproducten overhandigen.

Voor deze avond had hij ook versterking gezocht in de vorm van de heer Charlee uit Gemert, die –omdat hij al jaren bowlingballen polijst- ook expert is geworden in het als nieuw polijsten van kunststof koplamp glazen (o.a.  van de SAAB 9-5).
Omdat het allemaal niet te demonstreren is in ons clublokaal, werd wederom uitgeweken naar de overkant, de garage van ons regiocommissielid Rob van Eckeren.

Het gezelschap werd opgedeeld in twee groepen; groep 1 ging de demo koplamp polijsten bekijken, groep 2 kon zich uitleven op een Saab spatbord en het stappenplan van Meguiar’s hanteren. Na een pauze werden de groepen omgewisseld. De ruim 20 aanwezigen vonden het zeer interessant en het was rond 23:00 uur toen men huiswaarts ging of richting MFC voor een ‘afzakkertje’.

Geschiedenis model 9-5

25 november 2014

Geschiedenis_Saab_9_5Omdat we de geschiedenis van bijna alle andere modellen al behandeld hebben, waren we voor deze geschiedenisavond aangekomen bij het model dat door SAAB werd gebouwd in de jaren 1998 tot en met 2009 en waarvan we toch steeds meer exemplaren binnen de gelederen van de club zien, namelijk de Saab 9-5.

In een beamer presentatie vol foto’s, tekeningen, schema’s, folders etc. werd van alles over de ontwikkeling en productie van dit model getoond. Hierbij werd aangegeven welke varianten er allemaal zijn geproduceerd en welke overeenkomsten en verschillen er waren met andere modellen. Ook niet 9-5 rijders vonden het leerzaam om te zien en horen wat er deze avond allemaal over de 9-5 verzameld was.