InterClassics beurs MECC Maastricht

8, 9, 10 en 11 janurari 2015

IMG_9148_zps7ea2b64dOnze clubstand op de InterClassics beurs in het MECC Maastricht werd tijdens de beursdagen van 8 t/m 11 januari 2015 weer druk bezocht. Met 26.607 bezoekers was het sowieso weer een heel drukke bedoening in alle hallen van het MECC in Maastricht. Zoals bekend presenteerde SCN zich bij de clubstands met de SAAB 90, waarvan we een drietal prachtige exemplaren uit ons ledenbestand konden neerzetten. Van alle productiejaren 1985, 86 en 87 stond er een blinkend gepoetste 90 te pronken en vele bezoekers hebben dit toch enigzins zeldzame model van SAAB opnieuw ontdekt.

Ook de Saabbutiken mag terugkijken op een recordomzet tijdens deze vier dagen. Vele bezoekende leden hebben weer iets leuks uit de winkel aangeschaft. De standbemanning kijkt  – met vermoeide benen van het staan  en een beetje schorre keel van het vele praten – met plezier naar de beurs terug. De ideeën voor het komende jaar zijn al weer bijna uitgewerkt tot een concreet plan, dus … wordt vervolgd!

Historie SAAB reclame in Nederland en CONAM

27 januari 2015

Voor de uitnodiging voor deze regioavond in Limburg werd de leden het navolgende fragment voorgelegd:

“De meeste SAABrijders weten wat autorijden is. De overgrote meerderheid is ouder dan 35 jaar en rijdt al langer dan 7 jaar. Zij kiezen een wagen tussen de 8 en 10.000 gulden, waaraan zij -wat veiligheid betreft- zéér stringente eisen stellen.

SAAB_advert_CombiCoupeWe zien u al fronsen en denken: wat is dit? waar komt dit vandaan?
Het is een fragment uit een reclameboodschap van de SAAB importeur voor Nederland uit de jaren 1967/68.

De heer Paul Vlemmings uit onze regio heeft een mooi archief aan (Saab)advertenties en publicaties, waaruit leuk af te leiden is hoe Saab zich in de Nederlandse markt presenteerde en hij ging hierover een leuke en interessante presentatie geven.

Paul is o.a. ook “nazaat” Garage Th. Vlemmings, die in Eindhoven, Den Bosch en Geldrop bijna 100 jaar actief was. In de jaren 70 en 80 was Vlemmings ook Saabdealer in de regio Eindhoven.

Daarnaast is Paul bestuurslid/penningmeester van  Conam (zie www.conam.info). Conam is een vereniging die de vaak verborgen historie van de automobiel- en motorrijwielgeschiedenis in Nederland weer tot leven brengt.

Paul begon zijn presentatie met ons te vertellen hoe en met welke middelen de Conam dit probeert te realiseren. Voor nagenoeg alle aanwezigen was dit een verhaal dat men nog niet kende.
Het tweede en langste gedeelte van de beamerpresentatie was geheel gewijd aan 60 jaar reclame uitingen van SAAB in Nederland.
De presentatie omvatte 120 dia’s waarbij het voor de aanwezigen toch wel een openbaring was hoe inventief en vaak ook hoe humoristisch de Saab advertenties waren.
Verder kwam in deze presentatie een behoorlijke brok nostalgie naar boven. Echt leuk!

 

Regioavond Rem(klauw)revisie.

24 februari 2015

7_Remklauw_compleetTer voorbereiding voor deze regioavond hadden Ton en Wim weer een serie tekeningen en foto’s uit werkplaatshandboeken en andere manuals ingescand om ze tijdens de avond –bij het verhaal van Ton- te presenteren.

We bespraken op deze avond de remsystemen van de 96 en de 99/900, vóór en achter remmen, dus zowel trommelremmen als schijfremmen.
Heel belangrijk was ook dat bij het verhaal werd aangegeven welke (speciaal)gereedschappen je nodig hebt voor de werkzaamheden aan de diverse remsystemen.

De groot geprojecteerde tekeningen werkten hierbij ook erg verhelderend.
Dat kwam natuurlijk mede door de duidelijke uitleg die Ton erbij gaf, met veel tips en trucjes, hoe je iets los moet krijgen wat ongelofelijk vast zit enzovoort. Hij ging hierbij ook uitgebreid in op de vragen die er kwamen.

We hebben weer behoorlijk wat kennis opgestoken over dit onderwerp.

 

Praktijksleuteldag

7 maart 2015

20150307_131111_KlDe praktijk-sleuteldag, welke de regio Limburg al een aantal jaren op de eerste zaterdag van maart organiseert, blijkt toch vaste populariteit bij de actieve regioleden te krijgen. Wederom was dit jaar op 7 maart 2015 de garage en kantine van autobedrijf René Coumans gehuurd. Vanaf 10:00 uur konden we er terecht en er hadden zich een 18-tal leden aangemeld. Enkele weken eerder was de regioavond in Limburg, die men min of meer als theorie-sleutelavond moest zien, gewijd aan het onderwerp ‘rem(klauw)revisie’.

20150307_112016_KlEnkele leden brachten op deze zaterdag het geleerde in de praktijk en gingen met de remrevisie aan de slag. Verder werden er o.a. banden uitgebalanceerd, een onderhoudsbeurtje gegeven en foutcodes gelokaliseerd. Er kwamen ook enkele leden met hun SAAB langs om anderen eens te laten luisteren en hun mening te vragen over wat dat kraakje of piepje te betekenen had.

Uiteindelijk hadden we die dag ruim 20 bezoekers en de koffie met Limburgse vlaai smaakte ook niet verkeerd. Een blijvertje denk ik dus, die praktijk-sleuteldag. Ik heb er nog even een paar foto’s gemaakt.

Taxaties

31 maart 2015

auto_taxatie_2Een van onze actieve regioleden, de heer Steven Hartveldt is een officiële expertise taxateur en hij had ons al langer aangeboden om een avond over zijn werkzaamheden te komen vertellen. Nu was het zover.
Hij begon zijn verhaal met iets te vertellen over de overkoepelende organisaties, het NIVRE (Nederlands Instituut van Register Taxateurs) en de VRT (Vereniging van Register Taxateurs).
Zij bewaken o.a. de kwaliteitsstandaards. Hierbij wordt ook de FEHAC genoemd.

Vervolgens geeft hij een uitleg over de diverse soorten van taxatiewaarden: de herbouwwaarde (uren, materialen, spuitkosten), de verkoopwaarde (incl. reserve garantieclaims en mogelijke afdekking inruil) en de marktwaarde (= straatwaarde).
Een taxatierapport heeft voor de verzekeraar een geldigheidsduur van 3 jaar.
We kennen een aantal klasseringen waartoe een klassiek voertuig kan behoren, de zogenaamde Fiva normering, t.w:

  1. Excellent: In winnende concoursstaat, een met zorg gekoesterde automobiel. Techniek, in- en exterieur zijn in alle details origineel en werkelijk in nieuwstaat. De volledige historie is aanwezig, een collectors item.
  2. Perfect: In zeer goede tot perfecte staat verkerende auto (géén afwijkingen). Eventuele restauratie is toegestaan, mits uitgevoerd volgens fabrieksspecificaties met originele materialen, c.q. onderdelen.
  3. Goed: In ruim voldoende tot goede staat verkerende auto met kleine optische onvolkomenheden of technische veranderingen. De totale indruk is goed, wel zijn lichte gebruikssporen zichtbaar. Voor deelname aan het verkeer is de auto rijklaar.
  4. Voldoende: In redelijke tot voldoende staat verkerende auto, echter met de nodige gebruiks- en/of slijtiagesporen. Een voertuig van na 31-12-1959 welke is voorzien van een geldige APK. Voor optimalisering zijn lichte werkzaamheden aan het in- en/of exterieur wenselijk.
  5. Redelijk: In matige tot redelijke staat verkerende auto. Niet compleet of met achterstallig onderhoud. Het verleden heeft zijn sporen nagelaten. De auto is niet direct geschikt voor deelname aan het wegverkeer. Restauratie is mogelijk, maar vergt de nodige kennis en investering.

Na  al deze theorie gingen we een taxatie uit de praktijk bekijken, n.l. een SAAB 900CD. Hieruit kwam een grote hoeveelheid vragen van de ruim 35 aanwezige leden uit voort, zodat het toch nog na elven werd bij deze heel interessante avond.

 

Regioavond meten met een multimeter

28 april 2015

20150428_214310Voor deze regioavond waren we eens ‘neergestreken’ in een lokaal op de begane grond van het MFC Spaubeek, want boven was het te rumoerig vanwege de repetitie van een blaaskapel.

Met de 24 geïnteresseerden, die deze avond aanwezig waren, was het zaaltje ook meteen vol!

Velen hadden hun eigen multimeter meegebracht om daarmee de theoretisch opgedane kennis te kunnen testen.
Theoretisch werd het –in het begin- ook wel, want Ton begon zijn verhaal met de vraag wat is stroom?

Hierbij kwamen de diverse begrippen langs: weerstand (R=Ohm Ω), spanning (de kracht waarmee de stroom door de draad ‘vloeit’ = Volt, en de hoeveelheid stroom (=Ampère I).

De analoge en digitale meters kwamen daarna aan de orde.Belangrijk is het om de goede aansluitingen te gebruiken en bij de digitale versie de kommaplek goed in de gaten te houden.

De digitale multimeters doen hun naam eer aan omdat ze ook aanvullende functionaliteiten hebben, zoals capaciteit, diode meting, temperatuur, geluidssterkte en luchtvochtigheid meting

Na de theorie werd er een flinke hoeveelheid praktijkvoorbeelden gepresenteerd, waarbij veel vragen beantwoord konden worden. Het is ongelofelijk hoeveel storingen je met zo’n multimeter kunt localiseren, als maar weet hoe je het metertje moet gebruiken.
We worden steeds slimmer na zo’n regioavonden.

Buiten rond de auto’s

26 mei 2015

20150526_211302_klBij dit evenement is het altijd spannend wat de weersomstandigheden gaan doen, zo ook op deze dinsdag na Pinksteren.
Met zo’n 17 graden, wat wolken en af en toe een zonnetje mochten we niet klagen.
Vanaf acht uur ’s avonds kwam er op de parkeerplaats bij ons clublokaal in Spaubeek een brede verzameling Saab’s te staan.

Enkele 96’s V4 uit diverse bouwjaren, een tweetal 99’s, 900 Classic sedan, een paar 9-3 cabrio’s, 9-3 Sport Sedan, Sport Estate en Sport Cabrio en een 9-5 Aero, alles bij elkaar een twintigtal Saab’s.

Omdat er ook veel motorkappen omhoog gingen, was er zo veel te zien en te vertellen dat er verder van afstel controles en poetswerk niets meer is gekomen.

Toen het zo donker werd dat we –zelfs met de aanwezige straatverlichting- niets meer konden zien, vertrokken ze allemaal weer huiswaarts. Het blijft nog steeds een leuk evenement.

 

Avondrit (Limburg Toertje)

26 juni 2015

Het is altijd afwachten wat het weer doet, wat de deelname aan deze jaarlijkse avondrit betreft. Op vrijdag 26 juni 2015 hadden we -wat dat betreft- niet te klagen. Het was in Limburg overdag 26 graden.

Toch was de opkomst niet zo geweldig groot; er kwamen 17 Saab’s met hun bemanning naar Spaubeek om deel te nemen. Zoals altijd, reden we voor deze avondrit weer een stuk van de route van de grote Limburg Tour van vorig jaar, zo’n dikke 40 kilometer. We startten dus in Spaubeek en de finish was in een van de restaurants van ‘der Seehof’ vlak over de grens in Herzogenrath in Duitsland.

20150626_212512_klNadat de routebeschrijvingen waren uitgedeeld, konden we van start gaan. Wim had in de route nog een leuk weggetje ontdekt dat niet in Limburg Tour van vorig jaar was opgenomen. Dit had hij in de nieuwe routebeschrijving dus aangepast. Omdat  Rob Wetzels de route voor deze avondrit geheel ‘uit zijn hoofd’ kende, reed hij die aanpassing niet, samen met zo’n stuk of zes andere Saab’s die in zijn slipstream zonder de routebeschrijving te raadplegen volgden.

Gelukkig kwamen we toch allemaal ongeveer in dezelfde tijd in Herzogenrath aan. Tot ons ongenoegen viel er een spatje regen, zodat we niet buiten op het terras konden zitten. De kastelein had binnen een aantal tafels voor ons aan elkaar geschoven en het Weizenbier vloeide daarna rijkelijk (voor de bijrijders toch?).

 

SAAB Barbecue

25 augustus 2015

Geen_barbecueOmdat de laatste dinsdag van de maand augustus dit jaar vóór de laatste zondag kwam, werd de SAAB barbecue het eerste evenement van de regio Limburg na de vakantiepauze.
Of dat er mee te maken had weten we niet, maar het aantal aanmeldingen voor de evenement viel erg tegen.
Wij wilden het onze kastelein niet aan doen om voor minder dan 15 personen zo veel werk te moeten steken in het  voorbereiden en klaar maken van een barbecue, dus werd de barbecue afgelast.

Onder het genot van een drankje hebben we met een twaalftal ‘diehards’ toch tot bijna 23:00 uur over  Saab-aangelegenheden zitten praten. Ook de Limburg Tour van de daaropvolgende zondag was uiteraard een onderwerp van de gesprekken.

 

23e Limburg Tour

30 augustus 2015

Het organisatie team van de 23e Limburg Tour was dit jaar uitgebreid met Frans Lensing en die had al meteen een paar ideeën over een bijzondere startlocatie en een ander gebied van Limburg voor de route. Dus lieten we Frans het voorwerk doen en –inderdaad- er kwam een best prachtige route uit, met voor een deel nieuwe weggetjes die nog niet in voorgaande versies van de LT gebruikt waren.

limrit8De startlocatie, ‘Chalet Bergrust’ gelegen boven op de St. Pietersberg, bood -in de ochtend- de net gearriveerde deelnemers een prachtig uitzicht over Maastricht. Het was daar ook nog heerlijk koel, iets wat we later op de dag wel eens moesten ontberen, want de temperatuur kwam die dag boven de 30 graden uit. Sommige oudjes (ik bedoel de Saab’s) kregen het dan ook wel eens moeilijk met hun koelsysteem, vooral in een file van meerdere zwoegende Zweden. Gelukkig waren er onderweg voldoende terrasjes, waar mens en automobiel even een pauze konden maken en konden afkoelen.

We wisten toen nog niet dat de grote sauna nog moest komen, n.l. onze finishlocatie in Stevensweert. Toen we met z’n allen in de eetzaal plaatsnamen, waar ook maar net 150 mensen in konden, liep de temperatuur toch wel erg op en toen ook nog de branders onder het warm buffet aangestoken werden, ging bij menigeen het ‘rode lampje branden’.
We hebben als organisatoren hier weer lering uit getrokken.

Ons actief regiolid Joop Jacobs bood weer aan om een verhaal over de 23e Limburg Tour te schrijven. Dat verhaal, met enkele mooie foto’s, kunt u lezen in Saabberichten uitgave nr. 4 van 2015.

Samenstellen jaarprogramma 2016

29 september 2015

Saabfestival_2015Het samenstellen voor het programma van de regio voor het komend jaar gaat het ene jaar sneller dan het andere. Dit jaar waren we er in ruim een uur uit en was het concept jaarprogramma 2016 klaar.

Voor het tweede gedeelte van de avond wordt altijd binnen de regiocommissie gekeken of er nog leuke Saab(Club) gerelateerde films zijn die vertoond kunnen worden.
Gelukkig had Clement Maussen dit jaar, tijdens het Saab Festival 2015, op 5, 6 en 7 juni weer dagelijks met de HD videocamera rondgelopen, waardoor we hier een heel mooie film van hebben kunnen bekijken.

Dit was vooral interessant voor diegenen die er niet in Zweden geweest waren.

 

Geschiedenis model Sonett

27 oktober 2015

In de loop der jaren hebben we in de regio Limburg al aandacht besteed aan de geschiedenis van het ontstaan en de productie van nagenoeg alle modellen die SAAB gemaakt heeft. Zo hebben we in mei 2004 ook al eens aandacht besteed aan de geschiedenis van de SAAB Sonett.

Het bleek dat over de Sonett zo veel nieuwe informatie was vergaard, dat het erg interessant werd om hier nogmaals een avond aan te wijden. ‘Gewapend’ met twee laptops en een beamer werd een presentatie van filmpjes, foto’s, tekeningen, schema’s en folders verteld hoe SAAB op de Stockhom Motor Show in 1956 vriend en vijand verraste door een nieuwe sport roadster te introduceren, met de naam Sonett.

saab-sonett-05Met het ontwerp werd al in 1954 gestart in een schuur, die nog steeds bestaat. De Sonett I, waarvan er maar 6 stuks van zijn geproduceerd, had de 2 takt motor en de versnellingsbak achterste voren ingebouwd.

In 1966 tijdens de Geneva Motor Show werd de Sonett II gepresenteerd,  ook met de 3 cyl. 2 takt motor, maar nu van 841 cc. Het ontwerp was van Björn Karlstrom en deze Sonetts waren voornamelijk voor de Amerikaanse markt bestemd. Van de Sonett II met de 2 takt motor werden er in 1966 en 1967 totaal 258 stuks geproduceerd.

In 1967 kwam de Sonett II uit met de vier cilinder V4 motor en kreeg vanaf 1968 ook de naam Sonett V4. Om deze V4 motor met carburateur te herbergen, moest er wel een ‘bobbel’ in de motorkap worden aangebracht. Deze Sonett II, met de V4 motor, bleef in productie tot en met 1969, er werden 1.611 st. van geproduceerd.

De Sonett III werd in 1970 geïntroduceerd, het was een geheel nieuw ontwerp, met o.a. uitklapbare koplampen en ook de V4 motor. De Sonett III bleef tot in 1974 in productie; er werden in totaal 8.369 stuks van dit model gebouwd.

Van alle Sonett modellen gedurende alle productie jaren hadden de presentatoren alle wijzigingen per jaar met vele foto’s in hun presentatie verwerkt. Een imposant geheel, dat ook werd afgewisseld met filmpjes, o.a. van een bezoek van een delegatie uit Limburg aan een Sonett I bezitter in Zweden, waar ook enkele ritjes met de Sonett I gemaakt werden.

Ton, Johan en Clement kregen weer de complimenten voor hun goed verzorgde presentatie.

 

Technische documentatie media

24 november 2015

Werkplaatshandboeken, microfiches, EPC, EAC, WIS:

werkpl_handboek_saab93Op deze dinsdagavond in november hebben we in de regio Limburg eens aandacht besteed aan alle documentatievormen die er bestaan over onze SAAB modellen. Bijna 30 geïnteresseerden waren voor dit onderwerp naar Spaubeek gekomen.

Het meest verspreide boekwerk met documentatie over een auto is het instructieboekje, dat –af fabriek- bij elk voertuig geleverd wordt. Hierin is een hele hoop informatie terug te vinden over de betreffende auto, b.v. welke lampen moeten worden gebruikt, hoeveel en welke olie, welke bougies?

Voor de meer specifieke info over de auto en zijn onderdelen moesten de monteurs vroeger grijpen naar de werkplaatshandboeken, meestal in rode klappers. Met de toename van het aantal modellen namen natuurlijk ook de klappers toe en gingen deze erg veel plaats in beslag nemen. Gelukkig werd toen alle documentatie van de werkplaatshandboeken, de speciaal gereedschap boeken enz. geleverd op microfiches. Hierdoor konden alle handboeken van alle modellen in één klapper worden opgeborgen, maar had men wel een leesapparaat (reader) nodig om de microfiches te kunnen raadplegen.

We hadden tijdens deze avond zelfs twee microfiche-readers ter beschikking, met de nagenoeg complete series van fiches in klappers erbij. Eén reader (de niet-draagbare) met fiches  werd zelfs deze avond te koop aangeboden.

Met de komst van het digitale tijdperk veranderde ook de verschijningsvorm van de SAAB documentatie. Alle documentatie kwam beschikbaar op de computer. De SAAB Electronic Parts Catalogue (EPC) en de SAAB Electronic Accessories Catalogue (EAC) kwamen ter beschikking van de dealers en specialisten.

In de latere jaren werden deze informatiesystemen opgevolgd voor het Workshop Information System (W.I.S.) van SAAB., waarin alle documentatie van de Saab-modellen vanaf begin jaren 90 tot en met 2011 is opgenomen.
techn_handboek_SAABOok van dit systeem hadden we een van meest recente versies op een laptop met beamer beschikbaar. Het mooie van deze digitale documentatie is ook wel dat je gemakkelijk van grof naar gedetailleerd kunt gaan en op de afbeeldingen behoorlijk kunt inzoomen.

Er werd ook nog aandacht besteed aan de technische handboeken, zoals b.v. Haynes, die via de handel verkrijgbaar zijn. Het werd dus weer een heel interessante avond en van het ‘vragen-uurtje’ werd uitgebreid gebruik gemaakt.

 

Dit was het verslag van de regioactiviteiten in Limburg gedurende het jaar 2015 van uw verslaggever Wim Scholl.