Regio Randstad Evenementen 2014

Bezoek aan vakgarage Tinga

15 januari 2014

Foto15012014Op deze avond bezocht Regio Randstad Vakgarage Tinga in Leimuiden. Eigenaar Jan Tinga is zelf een groot liefhebber van het merk Saab. Pure vakliefde opgebloeid in de tijd dat Jan Tinga werkzaam was bij Saab ” De Snelheid” in Amsterdam.

Tinga autoservice is niet alleen gespecialiseerd in reparatie en onderhoud van Saab maar ook het adres van in- en verkoop van Saab.
Door de loop der jaren hebben zij ook een indrukwekkende voorraad onderdelen verzameld zodat ze vrijwel ieder probleem snel en voordelig op kunnen lossen.

Deze avond gingen we wat dieper in op de techniek van de 900 Classic, we hadden een 900 Classic op de brug gezet en lieten ons bijpraten over het opsporen van storingen m.b.v .Tech 2, in verschillende injectie systemen.

In het 2e deel van de avond kregen we uitleg over de remmen.
Natuurlijk konden de leden problemen voorleggen die zij zelf ondervonden met hun 900 en daar werd door de mensen van Tinga uitgebreid op in gegaan.

Het werd voor de 30 aanwezige regioleden in ieder geval een zeer leerzame avond onder leiding van Saab specialist Jan Tinga.

 

Wie gaat er mee naar de aircodokter?

19 februari 2014

Deze avond ging over alles wat met het goed functioneren van de auto-airco te maken heeft.
Daarvoor waren we te gast bij Autobedrijf Van Elswijk, genaamd de Aircodokter, in Hazerswoude-Dorp.

De airco in de auto regelt de temperatuur en zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid afneemt. In het aircosysteem zit een koudemiddel (R12 of R134) dat verdampt of kan weglekken. Door lekkage langs rubber neemt het koudemiddel tussen de 5% en 10% af per jaar. Daardoor treedt er drukverlies op, waardoor de airco in de auto minder koele lucht afgeeft. Levert uw airco minder koele lucht dan u gewend bent? Neemt u geurtjes of een muffe lucht waar? Dan is uw airco aan onderhoud toe.
Dus alles wat we moesten weten van de auto-airco werd op deze avond behandeld.
Controle of een kleine reparatie van de airco’s van leden was op deze avond mogelijk.

Op bezoek bij Cabrio Letsch

Woensdag 19 maart 2014

Woensdagavond 19 maart bezochten wij Cabrio Letsch in Berkel en Rodenrijs. Een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in cabriokappen en auto interieurs. Zo’n 25 geïnteresseerden, waaronder zelfs een clublid helemaal uit België, werden ontvangen, neen……onthaald door zoon Dennis Letsch en senior Letsch. Wij wilden heel veel te weten komen over cabriodaken in het algemeen en natuurlijk over Saab in het bijzonder.

Zijn algemene advies voor onderhoud van klapdakjes is: de kap schoonmaken met een sopje van groene zeep en een nagelborsteltje, grondig met water naspoelen. Na het drogen behandelen (in de openlucht op een windstille dag) met een spray om schoenen, tenten, bootzeilen e.d. waterdicht te maken. Veel goedkoper en even goed als de dure spullen uit de autoshop.

Na deze voorlichting schakelden we over naar de praktijk. Twee typen cabriodaken werden bekeken, betast en besnuffeld. Van het nog originele dak van een 9.3 OG uit 1998 bleek de rubber ondercoating van de kap zodanig te zijn uitgerekt dat opnieuw spannen maar een zeer tijdelijke remedie is. Niets aan te doen dus òf een nieuwe kap kopen.

Daarna werd de 900 classic op “de operatietafel” gelegd. Ook hier weer aan snuffelen en vooral kijken met de handen. De al eerder door Dennis Letsch genoemde bijzonderheden werden nu tastbaar. Vooral de wijze waarop het doek rondom de achterruit gemonteerd is! Wat een, met alle respect, eigenwijze constructie! Ook de afwatering was niet helemaal koosjer, dit werd aangetoond door een plasje water in de opbergbak.

Verslag Bollenrit 2014

6 april 2014

Foto06042014bNa fantastische voorjaarsdagen moesten wij, op weg naar het startpunt, de ruitenwissers nu en dan een slag laten maken. Natuurlijk weerhield ons dit er niet van om richting Delft te rijden voor de start van de Bollenrit. Daar werden wij onthaald met koffie en homemade applepie, een product van de gezamenlijke echtgenotes van de organisatoren.

De rit voerde ons langs de mooiste plekjes die de regio te bieden heeft. De Wassenaarse ambiance was indrukwekkend met prachtige villa’s en dito tuinen. Zoals de naam van de rit beloofde reden we langs fel gekleurde lappendekens van tulpen, narcissen en hyacinten. Het blijft bijzonder dat er in zo’n druk bewoond gebied als de Randstad toch nog rustige weggetjes te vinden zijn.

De Bollenrit eindigde op Landgoed De Olmenhorst, waar een grote tent stond waarin wij uit de wind konden genieten van de barbecue en het bijbehorend buffet.

Al met al een geweldige dag met een mooie rit. We hebben ervan genoten!

H. en Y. Smit.

Koffieklets

Woensdag 14 mei 2014

Op woensdagavond 14 mei 2014 vanaf 19:00 uur organiseerde regio Randstad van SCN een avondmeeting. Na een aantal interessante regioavonden met lezingen, bezoeken aan autospecialisten en twee tourritten werd gekozen voor een wat ongedwongen avond in de buitenlucht in op de parkeerplaats Dobbeplas in Nootdorp.

De bedoeling was om iedereen de mogelijkheid te geven om eens een avondje gezellig met elkaar van gedachten te wisselen over hun SAAB-hobby. Onder het genot van een kop koffie en een lekkere koek, werden de auto’s van elkaar bekeken, motorkappen geopend en verwisselden wat onderdeeltjes van eigenaar. We kijken terug op een heel gezellige avond.

Rallyrijden is plezier hebben!

15 oktober 2014

Toelichting_ElsWeiler_SHRT_RegioRandstandSCN_15102014_5“Vooral bij de beginnende rallyrijders willen wij ervoor zorgen dat zij het gevoel hebben lekker te hebben gereden. Ook al blijkt na afloop dat je toch meer fouten hebt gemaakt dan je dacht. Maar die lichten we dan graag toe”, aldus Els Weiler, voorzitter van het Saab Historic Rally Team (SHRT) tijdens haar voorlichtingssessie voor het rijden van rally- en puzzelritten. Zij was te gast bij SCN regio Randstad. Enthousiast leidde zij de toehoorders langs de beginselen van het rallyrijden. “Is jouw auto technisch oké? Ken je het reglement? Wat neem je mee? Wie bepaalt de rijsnelheid? ” Vragen waar Els wel raad mee wist.

Toelichting_ElsWeiler_SHRT_RegioRandstandSCN_15102014_4Ook behandelde zij op hoofdlijnen een aantal vaak toegepaste kaartleessystemen: “bol-pijl”, “ingetekende lijn” en “pijlen kortste route”. Voor de meeste aanwezigen was dit nog volstrekt onontgonnen terrein. Geboeid luisterden zij naar de tips en praktische trucs die de SHRT-voorzitter hen meegaf. Als extraatje deelde zij nog handige liniaaltjes uit waarmee je precies de juiste afstand tussen twee punten op een routekaart kan herleiden naar kilo/hectometers. Iets dat je onderweg in de hitte van de strijd niet wilt kwijtraken is zeker dit liniaaltje. “Hang het bijvoorbeeld aan een koordje om je nek of aan het dashboard”, gaf Els als tip.

Toelichting_ElsWeiler_SHRT_RegioRandstandSCN_15102014_6Na tweeëneenhalf uur – een half uur langer dan was gepland – sloot zij haar presentatie af. Namens SCN regio Randstad bedankte Adri Bennis haar voor de prima en gedreven gebrachte introductie over rallyrijden. Eerstvolgende kans om het rallyrijden uit te proberen is de Viking Prestatie Rit 2014, op 8 november aanstaande. Georganiseerd door SHRT. Een uitgebreid verslag van “de Viking” lees je in Saabberichten nr. 4 van 2014 dat in december zal verschijnen.

Opfriscursus verkeersregels: weer wat geleerd!

26 november 2014

e6-gehandicaptenparkeerplaats.gif.pagespeed.ce.-MZfy54k-K1e08e21

Deze borden zijn overduidelijk, toch? Ik blijf er in ieder geval altijd ver van weg, invaliden en electrocar piloten hebben het al zo moeilijk om een plekje te vinden. Echter stoppen of laden & lossen mag hier gewoon, want dat is geen parkeren. Op deze parkeerplaatsen mag je dus op je dooie gemak je Mercedes Sprinter helemaal volladen met bijv. je verhuisspulletjes. Ook al zou dit de hele dag duren. Naar de letter de Wegenverkeerswet zal er bij de BOA of onze beste vriend in het blauw geen haar op zijn/haar hoofd zijn die er ook maar 1 seconde aan denkt om hiervoor het bonnenboekje uit de achterzak te halen. Of het wel zo wellevend is wanneer er een invalide of electrocar voor de vijfde keer langskomt op zoek naar dat ene parkeerplaatsje is natuurlijk een geheel andere discussie.

Kortom het was zeer geslaagde avond waarin we weer helemaal bijgepraat zijn over do’s en dont’s in het dagelijks verkeer zoals onze wetgever dat anno 2014 allemaal bedoeld heeft. Het enthousiasme van een enkele aanwezige ging zelfs zover dat ze gedurende de discussie over de juiste antwoorden op basis van voortschrijdend inzicht hun eerder gegeven antwoord verbeterden.

Adri, Fred, Rob & Kees bedankt dat jullie dit mogelijk gemaakt hebben en Mark Ruiten bedankt voor de leuke manier waarop je ons bij de les hield. Een pijnlijk puntje: aan het eind van het vragenlijstje bleek dat Mrs. Levensnevel 12 goede antwoorden op haar conto had staan terwijl ik niet verder dan 10 gekomen was. Dat zal ik nog lang moeten aanhoren naar ik vrees.

L1040940L1040941