1. IMG_8620

2. Saab 900 Classic-1984

3. Saab 900 Classic-1984, NOS grille

4. IMG_8615B

5. IMG_8619B

6. IMG_8601

7. IMG_8640

8. Saab 900 Classic-1984

9. MG_8642

10. IMG_8583

11. IMG_8597

12. IMG_8628

13. Saab 900 Classic-1984, NOS cruise control, installed 2012

14. Saab 900 Classic-1984, NOS side strips

Saab 900 2-deurs Coupé “steilneus” (1979 – 1986).

Beschikbaar voor de echte liefhebber: deze zakelijk gereden auto heeft zeer veel ervaring: 818.643 km op de teller (vooral lange afstanden gereden)!
Sinds eind 2011 jaar met welverdiend pensioen , tot 1 januari 2014 regelmatig gebruikt als oldtimer.
Vanwege de gewijzigde wetgeving op het gebied van de motorrijtuigenbelasting is de LPG installatie volgens de voorschriften uitgebouwd.
Daarna heeft hij binnen gestaan in afwachting van de verplichte RDW herkeuring als benzineauto.
Daar is het tot nu toe nog niet van gekomen. Omdat ik te weinig tijd heb om er nog mee te rijden, mag hij nu toch naar een volgende eigenaar.

Bouwjaar: november 1984; op kenteken gezet 2 januari 1985. Vanaf het begin tot heden in dezelfde Saab garage goed onderhouden (Van Dongen, Zeeland).
Onderhoudshistorie is beschikbaar. Huidige eigenaar sinds 1990. Behalve incidenteel wat lichte (parkeerschade is deze auto schadevrij gebleven.

Samengevat: in goede gebruikte staat voor een auto met zo’n respectabele leeftijd van 35 jaar en staat van dienst.
De liefhebber weet dit te waarderen en kan nog jaren plezier hebben van deze auto.

Carrosserie in 2001 in professioneel bedrijf gerestaureerd (o.a. nieuwe rechter portier en zijschermen; foto’s beschikbaar). In 2005 hemelbekleding door nieuw origineel vervangen.
Chassis (onderkant) in oktober 2012 in Saab garage gerestaureerd (balken gelast e.d.);
APK was tot 2 november 2013.  APK mag de komende jaren geen probleem zijn, want er is maar weinig meer mee gereden.
APK keuring is nooit een probleem geweest en de Wegenwacht is in de 23 jaar dat ik deze auto bereden heb, nooit nodig geweest.

Stuurbekrachtiging en koppeling zijn vernieuwd. In 2012 cruise control geïnstalleerd, nieuw (origineel Saab) uit doos.
Motor nog geen revisie; handgeschakelde versnellingsbak (5 versnellingen) is beperkt gereviseerd (1996).
De radiateur lekt inmiddels koelvloeistof. Uitlaatophanging moet nagekeken worden (rammelt).

Stoelen en achterbank enige jaren geleden vervangen door weinig gebruikte originele exemplaren uit schadeauto.
Stofbekleding hoedenplank is gedeeltelijk vergaan door de leeftijd.
Op een stuk of 5 plekken wat roestvorming (o.a. motorkaprand, binnenkant bestuurdersportier; foto’s beschikbaar).
De lak is verder in goede staat; dak en achterklep (derde deur) hebben nog de fabriekslak uit 1984.
Grille (chroom) in 2011 vervangen door origineel nieuw exemplaar uit 1984-1986 (“steilneus”).

Nieuwe ongebruikte mattenset inbegrepen.
Behalve de bestuurdersmat, zijn de overige drie matten nog origineel en in goede staat, want vanwege het zakelijk gebruik van deze auto waren er zelden passagiers. Inclusief nieuwe originele zijstrips; moeten nog wel aangebracht worden. Nieuwe chroomstrips voor de bumpers zijn er echter niet bij.

Behalve het bijbehorende reservewiel onderin de kofferruimte is er een normaal formaat reservewiel.
Voorbanden Michelin, achterbanden Tyfoon.
Originele trekhaak.
De auto is in 1994 voorzien van originele airco; werkt goed, maar moet bijgevuld worden.

Inclusief carkit Parrot 9200 met iPhone4/5 houder. Philips Carin (VDO-Dayton) radio/navigatie met CD wisselaar moet nagekeken worden.

Voor meer info, mail naar Wim Prinssen – w.prinssen@hetnet.nl