Zoals aangekondigd in de clubagenda, had de regio Noord Brabant deze maand een presentatie over smeeroliën, brandstofadditieven en koelvloeistoffen.
Na een snelle tocht door de historie van de smeerolie; van mono-grade tot diverse multi-grades en van mineraal-olien naar vol-syntheet, gaf onze gastspreker, de heer Casper Hanken van Millers Oils aan, dat met name voor klassiekers een dikkere olie als 20W50 gebruikt zou moeten worden. Dit vanwege de toenmalige grotere produktie toleranties bij die motoren. Hoewel een synthetische olie duidelijk de voorkeur geniet vanwege haar smeerkwaliteit en duurzaamheid, behoeft de eventuele wissel naar syntheet bij oudere motoren veel aandacht. Na een motor-revisie is het wel aan te bevelen.
Veel aandacht kreeg Casper bij zijn verhaal over de ontwikkeling van brandstoffen. Behalve de effecten van lood-vrij, krijgen we ook steeds meer te maken met de schadelijke gevolgen van toevoegingen, waarbij vooral de ethanol een kwalijke rol speelt. Zeker de auto’s die voor langere tijd worden stilgezet (“winterslaap”) blijven niet vrij van startproblemen of slecht lopen. Millers levert een aantal producten die in kleine hoeveelheden aan de brandstof kunnen worden toegevoegd om deze kwalijke gevolgen tegen te gaan.
Nieuw voor enkelen was het bestaan van een koelvloeistof die pas kookt bij 180 graden. De fabrikant Evans brengt deze watervrije koelvloeistof voor motoren, klassiekers, nieuwe auto’s tot en met vliegtuigen, waarbij onze spreker opmerkte dat al deze vloeistoffen op hetzelfde principe zijn gebaseerd. Voordelen: geen aanslag en motor-corrosie, niet koken en blijft koelen. Een nadeel: nogal prijzig.
Na meerdere vragen over deze verschillende producten kreeg de heer Casper Hanken een mooi applaus en een dankwoord vergezeld van een alcoholische additive.
Een en ander valt na te lezen op de site. www.millersoils.nl