Voor de regioavond in april hadden we eerst een bezoek aan een bedrijf in België gepland, maar omdat het bedrijf gestopt is met het ontvangen van bezoekers moesten we iets anders verzinnen.
Daarom ging Wim Scholl op zoek naar een vervangend onderwerp en vond iets wat we voor het laatst in januari 1999 hadden behandeld: uitlaatsystemen.
In 1999 hadden we hiervoor een presentator van een extern bedrijf, nu had Ton Ramaekers wat research gedaan en Wim had ook nog een serie plaatjes erbij gevonden.
Een uitlaat heeft elke auto en niemand maakt zich er erg druk om, totdat deze aan vervanging toe is.
Dat is ook niet zo’n probleem totdat je niet meer kunt vinden wat je moet of wil hebben.
Indien de kwaliteit je niet zo boeit is een vervangen vaak ook nog wel snel geregeld.
De kwaliteit van een uitlaat is gerelateerd aan de aanschafprijs van een auto, dus bij SAAB zaten we wat dat betrof wel redelijk goed.
Tegenwoordig worden dikwijls uitlaten van klassieke auto’s nagemaakt; de fabrikanten hiervan eisen dan wel afnames van minimaal 100 stuks, of meer.
Het merendeel van de aanwezigen vindt dat de Saab Club hieraan (in samenwerking met zusterclubs) meer aandacht zou moeten besteden.
Ton gaf in zijn verhaal ook aan door welke invloeden de levensduur van de uitlaat nadelig beïnvloedt wordt en bij welke materiaalsoorten men hier sneller of minder snel last van krijgt.
Ook werd de werking van de katalysator doorgenomen.
Er waren diverse uitlaatsystemen van een aantal SAAB typen in de zaal aanwezig om ze nader te bekijken.
Het werd weer een heel informatieve regioavond, waar bijna 25 leden aanwezig waren.