HET IS BESLIST NIET EENVOUDIG OM ZELF EEN CABRIO TE GAAN MAKEN!
In een volle zaal op ons clubadres in Waalre hield ons lid Frank Rutten een zeer boeiende presentatie over het zelf maken van een Saab 900 4 deurs cabrio.
Het idee om in dit kader iets te gaan ondernemen kreeg hij van Saab-vrienden op verschillende meetings. Via een van deze vrienden kreeg Frank een constructie-dossier aangeboden van een 2 deurs cabrio. Na veel broeden, tekenen en rekenen werd begonnen. Groot probleem bij een dergelijke klus is om voldoende sterkte en stijfheid aan te brengen. Je wilt immers geen auto waarvan na het verwijderen van het dak de deuren niet meer netjes sluiten. Om voldoende voorspanning op de carrosserie aan te brengen werd het dak op twee plaatsen doorgeslepen. De auto werd in het midden opgekrikt, tot er op de slijpplaatsen voldoende ruimte ontstond. In deze stand werden de balken versterkt met kokers van 70 mm. Ingenieus!! Frank is een werktuigbouwkundige in hart en nieren.
Uiteraard kende ook dit project ups en downs. Maar omdat hij binnen zijn sociale circuit veel over zijn hobby sprak, en zelf periodiek een nieuwsbrief rond stuurde, was de sociale druk dermate groot dat hij wel verder moest met dit project.
De linnen kap op zijn cabrio is geheel van eigen makelarij. Wel is er hier en daar naar kapconstructie gekeken maar zijn kapconstructie is helemaal “handwerk”. Ook het interieur is aangepast. Uiteraard moest het leer worden. Met achterbank en voorstoelen van een ander model Saab wist Frank dit keurig in te bouwen. Natuurlijk met hier en daar wat kleine aanpassingen.
De keuring van de RDW was een drietrapsraket. Eerst lokaal, voordat hij naar Lelystad mocht gaan voor de hoofdkeuring. De lokale keuring in Veldhoven liep voorspoedig, ook omdat Frank thuis al veel testen op torsiestijfheid en doorbuiging had gedaan. Toen naar Lelystad voor de type goedkeuring. Ze waren enthousiast over het deskundige werk wat Frank geleverd had. Ook bij deze keuring geen noemenswaardige problemen. Links en recht moesten, letterlijk, nog wat scherpe kantjes worden verwijderd, maar dat mocht hij in Veldhoven laten controleren.
Als laatste was het spuitklaar maken van de carrosserie aan de orde. Frank wilde zijn cabrio een mooie een zonnige gele kleur geven. Dat is met heel veel geduld goed gelukt.
Nu rijdt Frank rond in een zeer exclusieve Saab 900 4 deurs cabrio en hij stelt hem graag ter beschikking voor trouwpartijen, gala’s en vele andere feestelijkheden.
Beste Frank, Je hebt een knap stuk werk geleverd. Bedankt dat je zoveel Saab Club leden hiervan getuige hebt laten zijn.
Op de parkeerplaats werd na de presentatie, onder een lantaarnpaal, zijn Saab uitvoerig bekeken.
Het was weer een mooie, interessante en gezellige clubavond