Regio Noord-HollandVerslagen

ROB_92860002Op 10 mei 2016 hebben de regioleden van Noord-Holland een “snelcursus” over de werking van de Airco gekregen, verzorgd door Klaas Poort van de firma Kpoort Koudetechniek.

De regio Noord-Holland kan sinds kort beschikken over een prachtige praktijklocatie van mede- clublid John Luttikhuizen dus was dit een mooie gelegenheid voor een try-out.

Klaas Poort heeft ons op deze avond met behulp van een PowerPoint presentatie en Hand- Out optimaal geïnformeerd over de werking van de airco, de Climate Control en de verschillende soorten compressoren die worden toegepast in de auto. Daarnaast kwamen de verschillende soorten koudemiddel aan bod. Tegenwoordig zijn nog veel installaties afgevuld met het type R134a. In de nieuwe auto’s na 2010 is deze vervangen door een nog milieuvriendelijker product. Oudere typen Saab kunnen nog zijn afgevuld met een R12 koelmiddel maar dat is niet meer toegestaan. Deze systemen moeten dan worden omgebouwd naar een R134a.

Veel automobilisten denken dat een airco is gemonteerd voor gebruik in de zomer maar de daadwerkelijke reden is dat deze worden ingebouwd is om de auto van binnen te ontvochten omdat deze voor droge lucht zorgt. Dat deze in de zomer lekker koele lucht produceert is natuurlijk meegenomen!ROB_93020003
Na een duidelijke uitleg over de werking van het systeem werd er ingegaan op het onderhoud aan – en het ontstaan van lekkages in het systeem. Vaak is de condensor die voor of onder de radiateur zit gemonteerd de boosdoener omdat deze door zijn positie gevoelig is voor vuil en steenslag en daardoor kan gaan lekken.

Vaak gaat men pas actie ondernemen als de koelcapaciteit is afgenomen of helemaal weg is. Ondanks dat het een gesloten systeem is moet men er rekening mee houden dat het systeem ongeveer 10% koudemiddel verliest per jaar. Als te weinig koelmiddel in het systeem aanwezig is, kan dit de compressor beschadigen en dat is een dure reparatie . Geadviseerd wordt om het systeem een maal per twee jaar te laten controleren.
Ook het te lang stil staan van een aircopomp (denk aan het in de winter stallen van de classic 900 ) heeft invloed op het verlies van het koelmiddel omdat de afdichtingen (seals) in het systeem kunnen gaan lekken). Eens per twee maanden de motor laten lopen met de aircopomp ingeschakeld zal een positieve invloed hebben op het verlies .

Uiteraard werd de theorie op deze avond omgezet in een praktijksessie op de Saab 9-3 Sportsedan van Marc Out die in 2012 voor het laatst was gecontroleerd.

ROB_93300005ROB_93170004

  • Na het leeghalen en wegen van de hoeveelheid aanwezige koelmiddel bleek dat het systeem al 50 % kwijt was geraakt dus in een kritische fase was terechtgekomen.
  • Het hele systeem werd vakkundig afgevuld met een nieuw koudemiddel. en voorzien van een fluoriderend middel (om lekkages later makkelijker te kunnen opsporen met een UV lamp) en met een conditioner om de afdichtingen in het systeem heerlijk soepel te houden.
  • Nadat het systeem van de Saab 9-3 was gevuld werd deze nog even gecontroleerd op een goede werking. (temp moet ongeveer 7 graden Celsius worden in het interieur) .

Het was een leerzame avond met dank aan Klaas Poort en John Luttikhuizen en niet te vergeten de overheerlijke Mocca D’or koffie van Marc Out!

Robert van der Linden