U bent hier:

“Smeer- en koelmiddelen” presentatie door Jos Berkers

Presentatie Clubavond regio Noord-Brabant op dinsdag 18 februari 2020.

Ons clublid Jos Berkers, had een presentatie voorbereid over smeer-en koelmiddelen. Dat dit een belangrijk onderwerp is weten we allemaal maar als je, zoals Jos deed, echt in de techniek gaat van de oliën en koelvloeistoffen dan ervaar je dat het niet zo eenvoudig lijkt als iedereen denkt.

Olie is olie……..toch? Was dat maar zo, stelde Jos. Er zijn 3 soorten oliën t.w. minerale, half-synthetische en synthetische olies. De minerale olie is goedkoop, voldoet voor oudere motoren maar verouderd sneller. De half-synthetische olie is duurder dan minerale en vaak dunner en breder inzetbaar. Vol-synthetisch olie is duur, maar heeft ook veel positieve eigenschappen. Tijdens het smeerproces worden bijvoorbeeld bij hoge en lage temperaturen de motor optimaal gesmeerd, Maar ook heeft men bij deze olie een verbeterde oxidatie- en thermische stabiliteit.

De vloeibaarheid van olie wordt aangeduid met viscositeit. Het eerste getal geeft de dikte aan bij koude olie (40 gr.) en het getal na de W de dikte bij warme olie (100 gr.)
De functies van motorolie zijn, smeren, beschermen, reinigen en koelen. Met toevoeging van dopes ondersteunen we de basis olie tegen roest, oxidatie, vervuiling, extra smeren, drukbestendigheid en het beschermen van kunststof en rubber motordelen.
Transmissieolie voor handgeschakelde versnellingsbakken. De opbouw is vergelijkb

 

aar met de motorolie. Verschillen zijn de aanduiding van de olie, dopes en EP toevoeging. Olie voor automatische versnellingsbakken is meestal een minerale olie ATF 11-D.
Welke oliën kiezen? Dunner of wat dikker. Volg in ieder geval het instructieboekje bij het voertuig. Maar ook de olieleveranciers kunnen u goed adviseren. Ook zijn er websites waarop men op basis van het kenteken de juiste oliën te vinden zijn.
Koelvloeistof Er worden 2 soorten koelvloeistof gebruikt t.w. mono-ethyleen glycol en mono-propyleen glycol. Tot 1995 werd vooral de groene/blauwe G11 koelvloeistof gebruikt. Later kwam de G12 koelvloeistof omdat deze geschikt is voor de aluminium motoronderdelen.

Jos, het was een zeer leerzame presentatie voor onze Saabrijders. Hartelijk bedankt.

 

Sponsoren