U bent hier:

Regio Randstad bezoekt de Autobekleder in Leiden

Op woensdag 19 februari organiseerde Regio Randstad een interessante avond bij De Autobekleder in Leiden. Zo’n 25 leden waren aanwezig, enkelen daarvan waren nog maar net lid van de Saabclub en voor hen was deze avond hun eerste kennismaking.

Aanleiding voor het bezoek is het feit dat we allemaal in een min of meer “Saab-op-leeftijd” rijden en we waarschijnlijk allemaal het probleem kennen van een slijt- schroei- of brandplek in de bekleding of een lelijke koffievlek die er niet meer uitgaat. Een ander heeft een doorgezakte stoel of een hemeltje dat is gaan hangen of een cabriodak waar “het weer” in zit. Gelukkig zijn er gespecialiseerde bedrijven die dat heel mooi kunnen repareren. Zo’n bedrijf is De Autobekleder, voorheen Autobeklederij T. van der Werf in Leiden. De huidige eigenaar Bas Kallenberg, zijn broer Diederik met nog een paar medewerkers hebben hun expertise door ervaring verkregen, omdat er voor dit vak geen gerichte opleiding bestaat. Ruime kennis van de oorspronkelijk toegepaste materialen en technieken is dan ook noodzakelijk. Na een inleidend praatje over de geschiedenis van het bedrijf werd door Bas Kallenberg gedemonstreerd hoe je van een doorgezakte Saab 96 stoel van 40 jaar oud weer een “als-nieuw” exemplaar maakt. De zitting werd volledig uit elkaar gehaald. Gelukkig was de originele schuimrubberzitting nog goed bruikbaar. Deze werd zorgvuldig gerepareerd, gelijmd, versterkt met stukjes stevig leer en opgevuld met dik vilt en schuimrubber. Daarna werd de stoel uiteraard weer vakkundig in elkaar gezet. Het resultaat was verbluffend.

Diederik Kallenberg van zijn kant liet zien hoe uitgeleefd of versleten leer weer op kleur en zeer goede staat kan worden gebracht. Het geheel is een vrij tijdrovend proces. Eerst wordt alle leer chemisch gereinigd  Daarna wordt begonnen met het herstellen van krassen, gaatjes en craquelé. Vervolgens wordt, afhankelijk van de staat van het leer, het oppervlak voorbereid op het aanbrengen van de nieuwe laklaag. De uiteindelijke lak wordt met een airbrush aangebracht. Hierbij is het belangrijk een zo dun mogelijke laag aan te brengen om de oorspronkelijke leernerf te behouden. Het resultaat is een mooi en sterk materiaal dat weer jaren mee kan gaan.

Ondertussen werden er nog de nodige vragen van de deelnemers beantwoord zodat het een voor iedereen een interessante en leerzame avond werd.

Kees Langejan

Regio randstad.

Sponsoren