U bent hier:

Regio Limburg - Vaak voorkomende APK-afkeurpunten

Presentatie: Matthijs Blankesteijn en Ton Ramaekers

Vóór 1985 hoefde het Nederlandse wagenpark aan nagenoeg geen eisen te voldoen. Wie herinnert zich niet de beelden van het TV programma ‘Wrak op de Weg’. Deze situatie veranderde in 1985, toen de verplichte ‘Algemene Periodieke Keuring (APK) zijn intrede deed.

Ná de eerste APK-keuring moeten benzine en elektrische auto’s om de 2 jaar gekeurd worden tot zij 8 jaar oud, daarna moeten zij élk jaar naar de APK. Diesels moeten na de eerste APK sowieso élk jaar op herhaling. Auto’s vanaf 30 jaar en ouder moeten om de 2 jaar naar de APK, maar auto’s ouder dan 50 jaar zijn vrijgesteld. De reden voor deze laatste vrijstelling is dat eigenaren van oldtimers deze vaak beter onderhouden icm de minder gereden kilometers.

De Rijks Dienst Wegverkeer (RDW) controleert APK-keuringsstations steekproefsgewijs om zo de kwaliteit van de keuringen te garanderen en eventuele fraude te voorkomen.

Vaak voorkomende APK-afkeurpunten zijn ook bij SAAB’s:

  • defecte of slechte verlichting en reflectoren,
  • onvoldoende remvermogen of een onbalans in remvermogen per as,
  • te veel speling in de wielophanging en/of stuurinrichting en slechte schokdempers.   

Accessoires als gordels in oldtimers (van vóór 1971) zijn niet verplicht, maar álle accessoires die men monteert, moeten conform de regels functioneren anders kan men ze beter demonteren.

Slechte koplampreflectoren bij een SAAB leiden vaak tot een APK-afkeur. New Old Stock (NOS) reflectoren zijn nauwelijks nog leverbaar en de originele exemplaren opknappen werkt meestal averechts. Wel kan een specialist tegenwoordig slechte reflectoren renoveren dmv het opdampen van een nieuwe ‘zilveren’ coating (+/- €150,-/st). Vergeet dan niet de koplampen opnieuw af te laten stellen; dit is namelijk weer een potentieel afkeurpunt.

Onderstel, aandrijving, stuurkogels, fuseekogels en lagers:  alles moet (binnen marges) spelingvrij zijn. Controleer ook de rubbers van de ophanging (en uitlaat), deze mogen niet vervormd of uitgedroogd zijn. Dit beïnvloed niet alleen de veiligheid negatief, maar leidt uiteindelijk ook tot een APK afkeur. Vergeet na vervanging niet de auto te laten uitlijnen ! 

Ton en Matthijs wisten ons ondanks dit ‘taaie’ thema weer een hoogst interessante en onderhoudende avond te bezorgen. Door de vele vragen kwamen helaas niet alle “Vaak voorkomende APK-afkeurpunten’ aan de  orde. Maar dat halen beide heren vast volgend jaar weer in.

Alf K. en Rob W.

Sponsoren