U bent hier:

SCN Inspectiedag II

2e inspectiedag 4 november 2017 bij Fase Exclusief.

Je leest erover en ziet er wat foto’s  van, maar dat is het dan ook. Bovendien weten die “keurmeesters” toch weinig toe te voegen aan het eigen oordeel, denken we dan.

Tenminste als je zo’n inspectie niet een keer laat ondergaan! Voor je geliefde Saab wel te verstaan.

Professionele organisatie bij Fase Exclusief

Er is nogal wat  nodig om deze Saab ledendienst aan te kunnen bieden, waarbij de belangrijkste voorwaarde, de locatie is. Daar hadden de keurmeesters niets over te klagen: Fase Exclusief  te Woerden is helemaal ingesteld op Saab. En Dinant Fase en zijn familie hadden zich goed voorbereid op de overval van onze mannen en clubleden.  De keurmeesters  beschikten  over de complete werkplaats met al het professionele testgereedschap.  Dinant Fase en zijn familie hebben hiermede de Saab Club Nederland en haar leden een grote dienst bewezen, waarvoor  oprecht dank!

Gevarieerd aanbod van soorten en types Saabs

De heren en dames van de technische commissie konden zich op deze inspectiedag weer verheugen op een volle planning, met een zéér gevarieerd aanbod van geliefde Saabs. Van een 93B uit 1957 tot een 9-5NG uit 2010. Ook nog uit dezelfde familie, dan wil je maar een ding: dat dit jouw schoonfamilie zou zijn!

En daartussen alles wat Saab en zijn volgelingen heeft geschapen en al dan niet met gereedschap en accessoires heeft bijgewerkt en omgevormd. Mooie puur originele Saabs, o.a. classic 900’s en 99’s kregen terechte waardering. Zo ook tokkelenden tweetakters en strakke cabrio’s en ga zo maar door.

Bijzondere melding voor de 99CombiCoupé uit 1978 met een absoluut niet zichtbare, maar wel hoorbare turbo motor, compleet met alle elektronica! Dat is smullen voor de bewonderaars!

Goed gevoel

De doelstelling van de technische commissie is het om de bezoekers met een goed gevoel naar huis te laten gaan. Daarvoor is soms een bakkie troost nodig met iets lekkers. Daar was goed voor gezorgd door de dames. Voor diegene die zichzelf niet alleen inwendig wilden verwennen was er eveneens een mooie stand met Saabbutiken, met weer een keur aan miniaturen, boeken etc.

Geen goed gevoel door oude remolie en slechte rubbers

Helaas ook dat kwam voor,  soms tijdelijk en altijd oplosbaar voor. Saabs die niet helemaal  voldoende scoorden op de controle punten. Belangrijkste advies van de keurmeesters voor de meeste eigenaren blijft dan toch weer de oude remolie, die z.s.m. ververst dient te worden. Ook blijken vaak de luchtslangentjes, waar elke Saab vol mee zit, hard en poreus te zijn geworden. Jammer want dit zijn op zich aandachtspunten die de Saab zoveel veiliger en beter maken!

Sponsoren